Danskebåten mellom Hirtshals og Kristiansand frakter årlig over en million passasjerer.
Nå sier stortingsrepresentanten fra Kristelig Folkeparti i Aust-Agder at terrortrusselen nå er så stor, at det bør vurderes røntgen og skanning på Color Lines ferje.
- Les også:
Sprengstoff
Ropstad mener det er viktig at man er observant på sikkerhetsproblematikken og at man undersøker om sikkerheten er god nok i dag på ferjene.
– Vi vet at selvmordsbombere eller en bil full av dynamitt vil kunne være skjebnesvangert dersom den eller de kom inn på danskebåten, sier stortingsrepresentanten til NRK.
Saken vil bli drøftet med tre fagstatsråder; næring, samferdsel og justis.
Ber statsrådene svare
Nå utfordrer Ropstad statsrådene og ber de svare på om de mener sikkerheten er god nok og om ferjeselskapene har god nok kontroll i dag.
Ropstad er ikke fremmed for å bruke like avansert utstyr som brukes på flyplasser for å øke sikkerheten.
– I verste fall må en bevege seg dit hen at man har røntgen eller man skanner biler og passasjerer for å være helt sikre. Så man må hele tiden ta avveininger på hva som er praktisk og nødvendig ut fra et risikobilde, mener Ropstad.
Øver på terror
Color Line øver ukentlig med terrorpoliti og Forsvaret for å hindre terroranslag mot passasjerfergene deres. Det bekrefter konserndirektør Helge Otto Mathisen i Color Line.
– Vi øver regelmessig med politiet og Forsvaret. Vi har egne øvelse hver uke, sier konserndirektøren.
Mathisen sier sikkerheten er helt avgjørende for at passasjerene skal ha tillit til fergetrafikken over Skagerak.
– Sikkerhet er helt avgjørende for at folk skal ha tillit til å kunne reise med oss. En landsdel som Sørlandet er et bindeledd mellom Norge og kontinentet, mener Mathisen.
Risiko
Ropstad, som er 2. nestleder i justiskomiteen på Stortinget, sier at det kan være nødvendig med ytterligere skjerping av sikkerheten om bord, til tross for rederiets forsikringer.
– Jeg er glad for at ferjeselskapene har grundige kontroller. Men vi vet at terrorister vil gjøre passasjerene noe vondt. Det er en risiko. Da er det fornuftig å se på om vi bør ha enda strengere kontroll enn i dag, mener Ropstad.
Konserndirektør Mathisen vil ikke røpe sikkerhetsreglene de følger på båtene Superspeed, som går mellom Kristiansand og Hirtshals og Larvik og Hirtshals.