– Vi har ambisjon om å få gjort mye på E39, men det er de årlige statsbudsjettene som avgjør hvor langt man kommer, i tillegg til arbeidet med det nye veiselskapet vi etablerer, sier Hoksrud.
Firefelts motorvei til Lindesnes ligger inne i Nasjonal transportplan (NTP), men Hoksrud vil gjerne bygge enda mer vei.
– Vi har en ambisjon om å overoppfylle den nasjonale transportplanen de rødgrønne partiene vedtok, sier han.
- Les også: Her skal ny E39 gjennom Søgne gå
Regjeringsbehandlingene avgjør
I fjor uttalte samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen til NRK at ny E39 fra Kristiansand til Lindesnes burde stå ferdig innen ti år. Tross store ambisjoner, ville ikke Hoksrud gå god for denne tidsrammen da han gjestet Agderkonferansen i Kristiansand i dag.
– Vi er veldig klar over det trykket som er fra Sørlandet, men må regjeringsbehandles før man kan fortelle hva man gjør. Å gi en dato nå er vanskelig når det er regjeringsbehandlingene som avgjør tempoet, sier Hoksrud.
– Det avhenger dessuten av politisk vilje, vi trenger et flertall i Stortinget, men vi jobber kontinuerlig for å få dette på plass så raskt som mulig, sier Hoksrud.
– Er dette en moderering av tidligere løfter?
– Nei, men vi er nå i en regjeringskonstellasjon med to partier og vi må ha flertall med to andre partier i Stortinget. E39 er et prosjekt vi er veldig opptatt av, sier Hoksrud.
Han mener man vil få mye bedre oversikt over hvor raskt man kan komme videre når veiselskapet regjeringen skal opprette er på plass.
Bygges uavhengig av E134
I går ble det kjent at E134 over Haukeli er én av to fjelloverganger mellom øst og vest, som Statens vegvesen vil satse på. E134 kan da bli en viktig vei mellom østlandsområdet og Rogaland. Hoksrud lover at det ikke vil påvirke satsingen på E39 vestover fra Kristiansand.
– Utbyggingen av E134 eller de andre fjellovergangene må vi gjøre i tillegg. Denne regjeringa ønsker å bruke mer penger, fordi vi ønsker å få gjort mere på infrastruktur, sier Hoksrud.
– E39 er et viktig prosjekt, som Stortinget klart og tydelig har sagt at skal gjennomføres raskt, men det er fra Kristiansand helt til Trondheim og man snakker om en mulig 20 års periode. Vi må være ferdige til Stavanger lenge før det, slår han fast.
- Les også: Prioriterer E134 over Haukelifjell
- Les også: – Setesdal blir mer sentral