Prosjektet er et samarbeid mellom Agder Kollektivtrafikk og Statens Vegvesen.
Det nye systemet bygger på at bussens sanntidssystem skal fortelle trafikklysene hvor langt unna bussen er og når den vil være i lyskrysset. Målet er at bussen i stor grad skal kunne kjøre på grønt lys så mye som mulig.
– Vi håper at dette systemet vil bidra til god flyt for kollektivtrafikken samt øvrige trafikanter, sier Jan Øyvind Pedersen, senioringeniør hos Statens vegvesen.
- Les også: Klager på det nye busstilbudet
Kan forhindre mange forsinkelser
– Målet er å redusere ventetiden mest mulig. Bussene vil få ulik prioritet etter hvor lang tid de er etter tidsskjemaet sitt. En buss som er veldig forsinket vil bli prioritert høyest, sier Pedersen.
Prosjeketet har vært testet i Festningsgata i Kristiansand en god stund.
– Vi ser at bussene treffer lyskryssene mer og mer på forventet tidspunkt, så det ser ut til å fungere bra, sier senioringeniøren.
Les også: Streik kan gi busskaos på Sørlandet
Personbiler må vente
Når bussene skal hurtigere frem i trafikken, vil dette gå utover andre trafikkanter forklarer vegvesenet.
– Inntil bussen klarer å regne seg frem til når den er ved lyskrysset kan personbiler ende opp med å vente litt ekstra ved lyskryssene, sier Pedersen, som håper at folk er tålmodige om de merker at det går litt mer tid enn vanlig.
- Les også: 90 hvite busser i gang
Kristiansand er ikke første byen i Norge som benytter seg av et slikt system.
– Det har vært benyttet flere andre steder i Norge, og jeg vet at Trondheim har et system som ligner på det vi prøver her på Sørlandet, avslutter Pedersen.