– Jeg forstår fortvilelsen til passasjerene veldig godt, sier Terje Greibesland, daglig leder i Setesdal Bilruter.
Busselskapet kjøpte i fjor inn 125 nye busser og har stått for busstilbudet i fylket fra 1. januar 2015.
- Les også: 90 hvite busser i gang
Ifølge passasjerene og bussjef Greibesland er det på enkelte strekninger bussen til stadighet kommer for sent.
Fortløpende løsninger
En av de store utfordringene er ruten mellom Arendal og Kristiansand.
Her sitter pendlere og skoleungdom side om side, noe som gjør at bussen må innom mange stopp for å slippe av skoleungdommen. Dermed tar bussturen lenger tid for pendlerne og faren for forsinkelser øker.
– Vi har sett dette problemet og vil fortløpende sette inn tre ekstra busser på denne ruten, som vil gjøre forholdene betraktelig bedre, sier Greibesland.
Sammen med Agder Kollektivtrafikk vil de fremover også jobbe med mer langsiktige løsninger.
- Les også: Har kjøpt inn 125 busser
– På linjen mellom Arendal og Kristiansand blir vi nødt til å gjøre gode tiltak for at bussen ikke skal bli så forsinket som den har vært den siste tiden.
Ulike oppfattelser
Passasjerer NRK har snakket med har ulike meninger om det nye busstilbudet.
– Jeg synes det er noen veldig fine busser og veldig hjelpsomme sjåfører, men når jeg skal hjem fra Grimstad har bussen flere ganger vært sen. Sist gang måtte jeg vente et kvarter, og det var utrolig kaldt ute, sier Greta Kleiva smilende.
En annen passasjer er ikke like vennlig i sin kritikk.
– Jeg har opplevd at bussen ikke kommer, og da må man stå en ekstra halvtime til neste buss kommer. Så jeg er ikke fornøyd, sier passasjer Torgeir Simonstad.
Noen tror likevel at alt vil ordne seg med tiden.
– Jeg tror alle forsinkelsene kan skyldes været. Dette går seg nok til skal du se, sier en optimistisk Erling Engen.
Kontrakten mellom Setesdal Bilruter og Aust-Agder fylkeskommune gjelder for ruteområdet vest og er på cirka 780 millioner kroner for hele perioden fra 2015 og frem til juni i 2022.