Veisjefen er fornøyd med pengene som kommer til sørlandsveiene i regjeringas forslag til statsbudsjett, som ble lagt fram i dag.
– Budskapet i veibudsjettet er at nå fylles det penger på, slik vi fikk en forvarsel om i Nasjonal Transportplan i mars, sier Setsaa.
Sånn sett er det ingen overraskelser og lite nytt i veibudsjettet, mener Setsaa.
– Nå må det planlegges
Veisjefen har tro på at det kommer penger til veibygging på Sørlandet i årene framover, og mener det nå er viktig å komme i gang med planlegginga.
– Har du fått signaler om at vei blir vinner framover?
– Jeg kan ikke uttale meg om andre sektorer... Men vi tror at vi nå må følge opp og få planlagt prosjekter, slik at vi kan ta imot tunge investeringer framover.
– Før vi kommer i gang med tung planlegging, skal vi gjennomføres en såkalt konseptvalgutredning i Kristiansands-området. Det trenger vi ikke veldig mye penger til, men det er en viktig jobb å få gjort. Gjennom denne utredninga legger vi grunnlaget for tunge investeringer i framtida. Det er kanskje blant de viktigste oppgavene, sier Setsaa.
Dagens budsjett inneholder ingen penger til firefelts-E39 vest for Kristiansand. Heller ingen penger til E18 Arendal-Tvedestrand.
– Det er sterk etterspørsel etter Arendal-Tvedestrand både i Agder og utenfor. Kanskje kan vi finne en finansiering gjennom bompengeordninga på E18 i Aust-Agder, slik at vi får startet en planleggingsprosess for denne delen av stamveien, sier Setsaa.
Blant samferdselspengene i statsbudsjettet for Agder finner vi:
- 140 millioner kroner til E39-prosjektet mellom Vigeland og Osestad. Anleggsstart november 2009.
- Bygging av midtrekkverk i Søgne.
- Penger til å videreføre veiprosjektet på riksvei 9 i Setesdal mellom Tveit og Langeid.
- 333 millioner til belønningsordning for bedre kollektivtransport og mindre bilbruk i byene.
- 1,3 millioner til liggekai i Langenes havn i Søgne.
- 2,14 millioner til mottakskai i fiskerihavna i Risør.