NRK Meny
Normal

Trygg Trafikk advarer mot slike el-sykler

Trygg Trafikk er bekymret og venter bare på den første alvorlige ulykken med el-syklene som ligner på moped. Nå ber Trygg Trafikk om at foreldre ikke kjøper slike moped-sykler til sine barn.

El-sykkel

Trygg Trafikk er bekymret for el-syklene som ligner på mopeder. (Arkivfoto)

Foto: Leif Dalen / NRK

Trygg Trafikk sier til NRK at det er viktig å skille mellom el-sykler som ser ut som en vanlig sykkel, og el-sykler som ligner mer på en moped.

Og det er disse el-mopedene som bekymrer Trygg Trafikk, forklarer distriktsleder i Trygg Trafikk i Vest-Agder, Ole Rath.

Ole Rath

Distriktsleder i Trygg Trafikk i Vest-Agder, Ole Rath.

Foto: Per-Kåre Sandbakk / NRK

– Vi må skille mellom el-moped og el-sykkel. El-moped er de som ser ut som en moped. De er også en del tyngre, det er ingen aldersgrense på de, og det finnes en del muligheter til å gjøre noe med de slik at de kan gå i cirka 30–35 km/t, sier Rath.

Advarer foreldre

Distriktslederen i Trygg Trafikk sier det er lett å få disse el-mopedene til å gå mye fortere, bare ved å bytte om to ledninger.

– Disse el-syklene brukes mye av unge og vi vil sterkt anbefale at foreldrene ikke kjøper dette til barna sine, sier Rath.

– Så du vil rett og slett advare foreldre mot å kjøpe disse til barna?

– Ja, det vil jeg. Problemet med disse er også at de går veldig stille og er vanskelige å oppdage for andre. Og når de kommer i 30–35 km/t så er det veldig fort at det skjer en ulykke. De kommer også ofte på gang- og sykkelvei og her skal man oppføre seg på premissene til de gående, sier Rath.

Det er ikke påbud om førerkort eller påbud om å bruke hjelm når man kjører på disse el-mopedene. Trygg Trafikk har spilt dette inn til sentrale veimyndigheter, og håper at det vil komme et påbud om hjelmbruk i nær fremtid.

Positiv til el-sykler

Når det gjelder el-sykler, som ligner på de tradisjonelle syklene, så er Trygg Trafikk mye mer positiv til disse som effektivt fremkomstmiddel.

– El-sykler er vi langt ifra så skeptiske til. Det synes vi stort sett er en bra ting. Det er klart at dersom vi kan få flere ut på veiene og sykle, så er det noe som folkehelsa skal sette pris på. Også er det positivt at vi får flere over fra bil og til sykkel og kollektivtrafikk. Samtidig ser vi at disse el-syklene kan få flere folk ut for å trimme litt. Og dette er ofte personer som ellers ikke ville ha trimmet, sier Rath.

Ingen steder i landet selges det flere el-sykler enn i Kristiansand. Byen er allerede best i Norge på sykkel. Nå er målet å doble sykkeltrafikken, blant annet ved hjelp av elektriske tohjulinger.

Økt salg av "vanlige" el-sykler

Det selges stadig flere sykler med motor i Kristiansand.

På sykkelforretningen G. Nordbys Sykkel & Sport i Kristiansand er hver tiende solgte sykkel en el-sykkel, mens det på landsbasis selges en el-sykkel for hver hundrede solgte sykkel.

– Årsaken til det økte salget av el-sykkel er at den kan brukes til noe mer enn bare trening, sier selger Børge Hoem i G. Nordbys Sykkel & Sport i Kristiansand.

Forretningen har solgt sykler i over 90 år, og snakker nå om en «boom» når det gjelder el-sykler.

Et transportmiddel

– Folk har funnet ut at de kan bruke disse syklene som et transportmiddel. Du kan selge bil nummer to og spare mange penger og investere i en god el-sykkel. Folk ser at de kan komme seg på jobben uten å svette, sier Hoem.

– Hvor langt kan du kjøre på en slik sykkel uten å lade?

– På de syklene vi har så er det cirka 4 mil på vinterstid og cirka 8 mil om sommeren, sier han.

Hoem sier at mange velger å sette piggdekk på el-sykkelen og bruker sykkelen også vinterstid.

– Vi har hatt en veldig «boom» på det. Folk legger om til piggdekk nå og kan sykle hele året, sier han.

Levetiden på batteriet på el-syklene er mellom 7–10 år, forteller Hoem.