Når el-syklene defineres som motorvogn, trer krav om hjelm, registrering og forsikring i kraft.
– I utgangspunktet er det ingen godkjenningsordning for sykler, heller ikke for tråsykler med hjelpemotor, sier overingeniør Kåre Simonsen ved Statens vegvesens trafikkstasjon i Kristiansand.
Han peker på at kriteriet for at det er sykkel er at det brukes muskelkraft for å drive kjøretøyet framover. I praksis betyr det at den elektriske motoren ikke skal ha større effekt enn 250 watt, og at motoreffekten gradvis reduseres og opphører når farten blir større enn 25 km/t.
Mange ulovlige sykler
– Mange kjøretøy som i dag markedsføres som el-sykler har en hastighet på 30–40 km/t uten at man behøver å tråkke i nevneverdig grad, sier Simonsen.
Han mener mange brukere av disse syklene ikke er klar over at de bruker et ulovlig kjøretøy.
– De tror at de har en lovlig el-sykkel, mens de i virkeligheten har en ulovlig og uregistrert el-moped. Det er disse vi vil stanse, sier Simonsen.
Statens vegvesen har fortløpende kjøretøykontroller på vegene.
– Hvis vi kommer over en el-sykkel der det er mistanke om at den ikke innfrir kravene til tråsykkel med hjelpemotor, skal blir de stanset. Viser det seg at det er snakk om et uregistrert kjøretøy, blir saken straffeforfulgt, sier Simonsen.
VIDEO: Ungdommer trimmer el-sykkelen