Hopp til innhold

Solid besøksrekord for Dyreparken

Kristiansand Dyrepark har satt en solid besøksrekord i 2012. Med totalt 975 000 besøk er fjorårets rekord slått med drøyt 150 000 besøk.

Per Arnstein Aamot

Administrerende direktør i Kristiansand Dyrepark, Per Anstein Aamot, tror flere TV-serier fra parken det siste året er noe av forklaringen på økt publikumsinteresse.

Foto: Sander Heggheim/NRK

Ulv i Dyreparken

I løpet av 2012 har Kristiansand Dyrepark hatt nesten 1 million besøkende.

Foto: NRK

Administrerende direktør i Kristiansand Dyrepark, Per Anstein Aamot, tror flere TV-serier fra parken det siste året er noe av forklaringen på økt publikumsinteresse.

TV-serier har gitt oss mye drahjelp

– Vi har hatt to tv-serier som har gitt oss god drahjelp i år, sier Aamot til NRK.

Han sikter til tv-seriene «Dyrepasserne» og Kaptein Sabeltanns »Kongen på Havet».

Les også:

– I tillegg har vi åpnet Abra Havn som har vært vår største investering noensinne. Disse faktorene til sammen tror vi har gjort den store forskjellen for oss i året som gikk, sier han.

Viktig å være aktuell utenom sesongen

Tror du medieomtale er avgjørende for å trekke flere folk?

– Ja, det er nok det. Men først og fremst har vi gode historier å by på som vi klarer å formidle gjennom forskjellige kanaler. Det blir viktigere og viktigere for oss, forteller han.

– Ettersom vi er en sesongbedrift er det også viktig at vi er aktuelle også andre tider på året enn om sommeren har veldig mye å si for at besøkstallene skal bli gode om sommeren.

Etter at Badeland kom kan Kristiansand Dyrepark nå tilby en dyre – og fritidspark og en park der man kan bade. Av alle gjestene er omtrent 170 000 gjester fra badeland og resten dyreparkengjester, forteller Aamot.

– Vi teller en gjest per park, så hvis den samme gjesten både besøker dyreparken og badeland teller vi han to ganger. Det gjelder også gjester som har årskort.

Det er rundt 32 000 som har årskort.

– De bruker årskortet sitt i snitt mellom syv og åtte ganger. Årskortgjestene representerer derfor en ganske stor del av gjestene vi har, forteller han.

Planlegger Hakkabakkeskog

Hvordan skal dere nå videreutvikle tilbudene slik at dere sikrer dere en økt vekst i fremtiden?

– Det er absolutt et mål å øke besøkstallene i årene som kommer. I desember la vi ned grunnsteinen til Hakkebakkeskogen som vil stå ferdig om noen år. Vi er opptatt av at vi skal fortsette å utvikle oss og å ha aktuelle temaer og historier som gjør at folk ønsker å besøke oss, sier han.

Les også:

Ifølge Aamot har de mange ideer til nye prosjekter for Dyreparken.

– Vi har mange ting som vi har lyst til å gjennomføre. En av de langsiktige drømmene er et ønske om å sette opp et gorilla-anlegg. Det neste store tror jeg vil bli noe innenfor dyreverden.

I løpet av 2013 åpner det er nytt badeanlegg i Kristiansand. Frykter dere økt konkurranse fra Aquarama?

– Vi er selvsagt spente på å se hva dette vil føre til med tanke på badeland. Men først og fremst tror jeg vi er to forskjellige tilbud. Aquarama er kanskje først og fremst et svømmetilbud. Vi er nok mer et leketilbud med et stort utendørsanlegg. Men det blir selvfølgelig veldig spennende å se når de åpner, avslutter Aamot.