Hopp til innhold

Slik stoppet Kvinesdal dødsulykker

Kvinesdal kommune har jobbet intensivt med trafikksikkerhetstiltak etter flere år med dødsulykker. Nå bærer arbeidet frukter.

Dødsulykke i Kvinesdal

Her fra den siste dødsulykken i Kvinesdal, i oktober 2016.

Foto: TOR MAGNE GAUSDAL

– Folk kjørte som griser, og det var fyllekjøring, kjøring i ruspåvirket tilstand og råkjøring. Det har alltid vært litt galmannskjøring her, men de siste årene ble det veldig ekstremt. Jeg har selv blitt redd, og mange andre med meg, sier Torje Risøen.

Han er en av flere ungdommer som har engasjert seg for å bedre kjørekulturen i Kvinesdal. Seks dødsulykker på fem år har satt preg på en kommune med 6000 innbyggere. I fjor ble Kvinesdal kåret til årets trafikksikkerhetskommune av Samferdselsdepartementet, og 2017 ble et år uten dødsulykker og hardt skadde i det hele tatt.

– Det vil selvfølgelig alltid forekomme ulykker, men arbeidet som drives her i kommunen viser at det er en forbedring. Folk tar det med seg, lærer og skjønner at det er farlig i trafikken, sier Risøen.

Torje Risøen

Torje Risøen har selv opplevd en alvorlig bilulykke, og er nå med og fronter kampanjen "Kjør me ved".

Foto: Kai Stokkeland

Belønner ungdom

Det er spesielt to prosjekter som har engasjert ungdom. De heter "Kjør me ved" og "Be Careful". Det førstnevnte er startet av ungdommene selv, og benytter sosiale medier til å drive holdningsskapende arbeid.

"Be Careful" er startet av kommunen, og er et belønningsprogram. Det settes et krav om noen måneder uten ulykker eller førerkortbeslag blant 16-20-åringene i kommunen, og hvis det innfris trekkes én av målgruppen ut til å vinne 10.000 kroner.

Kampanjene har oppnådd gode resultater, og "Kjør me ved" sin film har gått viralt, med over 150.000 visninger og 1800 delinger.

Rollemodeller

– Vi viser de som holder på med sertifikatet eller som kjører moped at det går an å gjøre ting på en skikkelig måte. Vi blir rollemodeller for dem, og det er ikke like mye galmannskjøring som før, sier Risøen.

Ordfører Per Sverre Kvinlaug (KrF) er svært fornøyd med innsatsen i Kvinesdal, og ikke minst resultatet.

– Det har vært dramatiske tall tidligere, så dette er utrolig godt. Nå håper vi at arbeidet som er satt i gang fortsetter, og får effekt videre, sier han.

– Hva tror du er årsaken til at det har gått så bra?

– Jeg vet ikke. I trafikken er det jo noen tilfeldigheter, men det er veldig viktig å jobbe med forebyggende tiltak. De lokale kampanjene og Nullvisjonen har spilt godt sammen. Vi har fortsatt fullt fokus på dette, og kjører på videre med holdningskampanjene, sier Kvinlaug.

107 personer mistet livet i trafikken i Norge i 2017. Det er det laveste tallet på 70 år, og kommer etter flere års stagnering i tallene. I år 2000 omkom hele 341 personer i trafikken, og 2011 var det første året siden 1955 at tallet på drepte var under 200.

null
Spiller nå
Lett å få flyskrekk av dette - men det finnes råd 00:41
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 14 1,58 kr
Dyrest kl. 20 2,56 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,6 kr 25 min.
  • Dusje 6,3 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,8 kr En vask
  • Varmeovn 1,5 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Mars 2023 – mars 2024
    + 6,1 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 4,9 %