I Kvinesdal har seks personer omkommet på fem år, mens tallene i nabokommunene viser en og to drepte i trafikken.
Leder av Nullvisjon i Lister Torstein Salvesen mener de dystre tallene gjenspeiler holdninger.
– De siste fem årene er Kvinesdal hardere rammet enn andre kommuner i Agder. Folk i Kvinesdal forteller meg at det er en uheldig kjørekultur i bygda, sier Salvesen.
Torstein Salvesen i Nullvisjon Lister mener noe må gjøres i Kvinesdal med tanke på trafikkulykker.
Foto: Videobilde / NRKUngdommene kan få alle plassene
Han mener de har gjort så godt de har kunnet med holdningsskapende trafikksikkerhetsarbeid i alle kommunene. Nullvisjon har hvert år et prosjekt for ungdommer mellom 18 og 24 år med fire samlinger. Prosjektet avsluttes med en premietur til Rudskogen for å kjøre rally.
– Neste år setter jeg gjerne av alle plassene til ungdom i Kvinesdal, sier lederen av Nullvisjon i Lister.
I år var ingen ungdommer i bygda med på kurset.
– Det er snakk om adferd og holdninger. Det er få ganger ulykker skyldes vei og kjøretøy. Vi snakker om adferden til alle fra barnehagebarn til pensjonister, forteller Salvesen.
I et leserinnlegg i lokalavisen Lister, tar Salvesen et oppgjør med det han beskriver som problematiske holdninger.
– Mitt leserinnlegg går på at holdninger fra voksne går direkte til barn. Vil du at barn skal ha en bra holdning til bilbelte, ruskjøring og trafikk, så må foreldrene gjøre det selv først.
Han skrev leserinnlegget fordi flere personer i Kvinesdal henvendte seg til Nullvisjon fordi de fryktet flere ulykker.
- LES:
Ta vare på livet
Trafikksikkerhetsorganisasjonen i Kvinesdal «Ta vare på Livet» med Jan Egil Omdal i spissen ser situasjonen som Nullvisjonen i Lister beskriver.
– Det gjør meg og andre som har jobbet med dette trist og frustrert, sier Omdal.
Han har jobbet med blant annet trafikksikkerhet siden hans datter Jannicke døde i ei trafikkulykke i 1999.
– Vi kjenner på en frustrasjon fordi det har blitt gjort kolossalt mye trafikksikkerhets arbeid i denne bygda, sier Omdal.
Han mener at holdningsskapende arbeid nytter. Men han tror også at foreldrene av og til må gå foran med et godt eksempel.
– Da sønnene mine ville trimme mopedene var det et veldig press på meg som pappa. De ble forbikjørt. Men man må stå på sitt, forteller Omdal.
Omdal mener at blant annet flere kontroller i bygda kunne kanskje ha hjulpet.