Hopp til innhold

Tenk på dette før du sender barnet ut på elsparkesykkel

Filip (13), Magnus (13) og Kaja (14) kjører elsparkesykkel til skolen hver eneste dag. De har sikret seg på en måte som mange andre ikke har.

Tre ungdommer på elsparkesykler står utenfor en bygning. De har hjelmer på hodet og sekker på ryggen.

Magnus Øvland Ravnaas (til venstre), Filip Eivindson Arntzen og Kaja Mathea Gjerald parkerer elsparkesyklene sine foran skolen. Alle har cirka ti minutter skolevei med dem.

Foto: Heidi Ditlefsen / NRK

– Jeg kjører el fordi det er kjappere enn å gå, og jeg har ikke sykkel, sier Filip Eivindson Arntzen (13).

Sammen med kompisen Magnus Øvland Ravnaas (13) har han tatt elsparkesykkelen til Vennesla ungdomsskole denne dagen. Slik de pleier å gjøre.

Vennene har hjelm på hodet og sekker på ryggen når de ankommer skolen.

– Foreldrene mine er veldig strenge på at jeg alltid må bruke hjelm, sier Filip.

– Ja, det er lurt for sikkerheten, supplerer kompisen Magnus.

Tenåringene har sett at ikke alle er like nøye med å følge reglene. De har for eksempel sett flere som kjører uten hjelm og to på samme elsparkesykkel.

– Det er dumt. Kanskje de prøver å være kule, sier guttene.

500.000 elsparkesykler

For tre år siden ble det 12 års grense for å kjøre elsparkesykkel i Norge. Siden har antallet elsparkesykler bare økt.

Mange av dem kjøres av tenåringer og unge voksne.

Ifølge Trafikkforsikringsforeningen er totalt 100.000 sparkesykler forsikra i norske selskap.

De anslår at det trolig finnes over 500.000 elsparkesykler her til lands, men tallet vet ingen sikkert.

Det finnes ingen registreringsplikt for elsparkesyklene, slik det for eksempel er for biler. Dessuten er mange importert fra utlandet, sier kommunikasjonsansvarlig Stine Neverdal i Trafikkforsikringsforeningen.

Flere elsparkesykler står utenfor en bygning.

Mange elever benytter seg av elsparkesykkel for å komme til Vennesla ungdomsskole.

Foto: Heidi Ditlefsen / NRK

Kan du reglene?

Men hvilke regler bør du snakke med tenåringen om før han eller hun får farte av gårde på elsparkesykkelen?

May-Lene Rasmussen Noddeland i Trygg Trafikk i Agder poengterer at det er stor forskjell på trafikkforståelsen til en 12-åring, en 15-åring og en 22- åring.

– Sjekk om de forstår trafikkreglene og at de vet hvilken side av veien de skal holde seg på, og at de har vikeplikt, sier Noddeland.

Regionleder i Agder May-Lene Rasmussen Noddeland, Trygg Trafikk

May-Lene Rasmussen Noddeland er regionleder for Trygg Trafikk i Agder.

Foto: Trygg Trafikk

Her er fem ting du bør tenke på før du slipper barnet eller ungdommen din ut på veien på elsparkesykkel:

1. Har du forsikret elsparkesykkelen?

1. januar 2023 ble det lovpålagt å forsikre elsparkesykler. Bjarne Aani Rysstad hos Gjensidige forsikring sier mange lar være å gjøre dette til tross for at det er påbudt.

Rysstad påpeker at det kan bli dyrt dersom barnet ditt skader andres eiendeler eller andre personer uten å ha forsikret elsparkesykkelen.

– Vi snakker i verste fall om millionbeløp dersom man kjører på folk slik at de blir varig skadet. sier Rysstad.

Tre ungdommer på elsparkesykler utenfor en bygning.

Både Magnus (til venstre), Filip og Kaja Mathea Gjerald har forsikret elsparkesyklene sine. – Foreldrene mine sa jeg ikke fikk lov til å kjøre el uten, sier Filip.

Foto: Heidi Ditlefsen / NRK

Les også Fra nyttår må elsparkesykkelen din forsikres – så mye må du betale

Elsparkesykkel

2. Husk hjelm

For barn og unge i alderen 12 til 15 år er det påbudt å bruke hjelm. May-Lene Rasmussen Noddeland i Trygg Trafikk sier de anbefaler alle å bruke hjelm uansett alder.

– Vi jobber mye med å bevisstgjøre hjelmbruk, også dersom du leier elsparkesykkel. Hodeskader er det mest alvorlige man kan oppleve, sier Noddeland.

En undersøkelse fra Nationella trafiksäkerhetsförbundet i Sverige viser at tre av fem barn ikke bruker hjelm.

Bruker du hjelm på elsparkesykkel?

Denne avstemningen viser ikke hva befolkningen mener om spørsmålet. Resultatet viser hva de som selv har valgt å stemme mener, og avstemningen har ikke et utvalg som gjør den representativ for alle som bor i landet.

I tillegg kommer det fram at mange barn bruker mobilen mens de kjører. Det skriver P4 Väst.

Dette har også Noddeland merket seg.

– Dersom man har høy fart så utgjør det en ganske høy risiko. Det er lurt å snakke med barna om disse tingene.

En gutt i tenårene tar på seg en hjelm.

Filip Eivindson Arntzen bruker alltid hjelm når han kjører elsparkesykkel.

Foto: Heidi Ditlefsen / NRK

3. Ikke kjør med flere enn én person

Det er kun lov å kjøre en person på elsparkesykkel. Stadig vekk observerer Noddeland barn og unge som kjører flere på samme sykkel.

Bøtesatsen for å kjøre mer enn én på sparkesykkel er 3000 kroner, ifølge Trygg Trafikk.

Les også Elsparkesykler tar over skolegården: – Det går over stokk og stein

Elektriske sparkesykler parkert i skolegården

Hva synes du om elsparkesykler i trafikkbildet? Si din mening lenger ned i saken.

4. Husk at du er «usynlig»

Noddeland minner om at man som elsparkesyklist (og syklist) kan være vanskelig å få øye på i trafikkbildet.

– Å være bevisst på dette er lurt. Kanskje det er smart å gjøre seg litt mer synlig med sterke farger på klærne?

To gutter står sammen med flere elsparkesykler. De har begge hjelm på hodet og sekk på ryggen.

Filip og Magnus forteller at de aldri kjører to personer på sparkesykkelen om gangen. – Da er det fort gjort å skade seg fordi den blir mindre stabil, sier de.

Foto: Heidi Ditlefsen / NRK

5. Hold gangfart på fortau

Makshastigheten for en elsparkesykkel er 20 kilometer i timen. På fortau skal man kjøre i gangfart, altså maks 6 kilometer i timen.

– Det er også lurt å følge med på at ingen tukler med elsparkesykkelen slik at den kan kjøre fortere enn 20 kilometer i timen, sier Noddeland.

13-åringen Filip Eiviindson Arntzen er nøye på å kjøre forsiktig på både vei og fortau.

– Jeg er veldig nøye på det, for det kan jo være at en bil ikke ser meg, sier han.

Hei!

Tenkte du på noe spesielt da du leste denne saken eller har du tips til noe annet jeg bør skrive om? 

Send meg gjerne en e-post! 

Jeg har blant annet skrevet saker om ensomhet, Glorija (24) som var i en tøff jentegjeng, hvordan du kan redde privatøkonomien og landets blideste bussjåfør.

Les også Flere ungdomsran i retten: – Fortsatt psykisk preget

Et par politimenn sitter ved et bord og ser på en bærbar datamaskin.

Spilles av
Her får hummeren et kyss: – Fantastisk
Neste