Hopp til innhold

Aner ikke hva matten brukes til – mener det skaper matteangst

Følte du at matematikken du lærte på skolen var ubrukelig? Fersk forskning viser at flere føler det slik.

en person som skriver på en tavle

RELEVANT: Elevene i studien visste ikke hva matten de lærer kan brukes til. Dette er et illustrasjonsfoto fra en annen anledning.

Foto: Gorm Kallestad / NTB

– Skolematematikken skaper unødvendig matteangst.

Det sier Anders Wiik som forsker på nye metoder for matematikkundervisning på Universitetet i Agder. Han ønsker nå at undervisningen skal knyttes nærmere til matematikkens hverdagsbruk.

Anders E. Wiik

FORSKER: Anders Wiik har nylig levert doktorgraden sin.

Foto: Universitetet i Agder

Altså at matten settes i kontekst og at elevene ser hvordan matten brukes i praktiske situasjoner, som værmeldinger og i psykologi.

– Da kan man få en opplevelse av at matematikken er mer enn bare prosesser, sier Wiik.

Han trekker frem et eksempel der elever kan løse praktiske problemer som å regne på sittt eget vannforbruk over en måned.

Selv de flinkeste videregåendeelevene ante ikke hva matematikken de jobbet med på skolen ble brukt til. Det kom frem i en fersk forskning fra Wiik og flere kollegaer.

Færre velger vanskelig matte

I september fortalte NRK at det er færre av elevene i Agder som velger den vanskeligere T-matten. Tallet har sunket med ti prosent siden 2019.

På Kristiansand Katedralskole var det flere som synes matten var vanskelig å forstå.

– Man må følge med og prøve å legge ned innsats for å forstå, sa Kelly Nguen til NRK i september.

Matte-elev ved KKG

UTFORDRENDE: Kelly Nguyen er elev på Kristiansand Katedralskole og mener det er viktig å lære T-matte for å ha flere valgmuligheter senere i utdanningen.

Foto: Per-Kåre Sandbakk / NRK

Det første året på videregående skole, må elever velge mellom T-matte (teoretisk matte) og P-matte (praktisk matte). Det er T-matten som er inngangen til realfagene.

På nasjonalt nivå er matteutviklingen ikke like tydelig.

Det kan du lese mer om her:

Les også Flere velger bort T-matte: – Orker ikke presset

Matte-elever ved KKG

Kun 14 elever

Studien til Universitetet i Agder ble gjort på 14 elever som hadde valgt T-matte. De ble intervjuet da de lærte om logaritmer og trigonometriske funksjoner.

Forskerne viste noen klipp der disse prinsippene ble brukt i det virkelige liv.

– Elevene kom med utbrudd som at «Hvorfor er det ingen som har fortalt oss dette tidligere?», forteller Wiik.

Han mener elevene får større utbytte av undervisningen hvis de forstår hvorfor man lærer det.

Forskningen er fagfellevurdert.

Les også Du må være smartere enn du tror når du leser værmeldingen

Anders Wiik værmelding matematikk UiA-forsker. Viser forskjellen på en værmelding fra 1945 og 2015. Ferdig tolket vs. må tolkes selv.

Dyrker læringsglede

På barneskolen Abel i Gjerstad er de opptatt av å ha praktisk tilnærming til matte. Hvert år arrangerer de Abelseminaret.

– Vi har fokus på å ha en lekende, undrende tilnærming til matematikkfaget, der elevene skal forske. Samarbeide, undre seg, jobbe med matematikk i praktiske sammenhenger, siern inspektør Marit Lohne Presthagen.

Der deler de ut Holmboeprisen til en lærer og en skole som utmerker seg i matematikkundervisning. Da følger det også med premie på 100.000 kroner.

Pål Harald Hansen vinner av Abelprisen i 2024 holder foredrag

VINNER: Det var Pål Harald Hansen som stakk av med seieren i fjor-

Foto: Abelseminaret

I 16 år har de derfor arrangert Abelseminaret til minne om den verdenskjente Gjerstdølingen og matematikeren, Niels Henrik Abel.

– Alle skal få ut sitt potensial. Vi fokuserer på at Abel kommer fra Gjerstad og vi forteller historier om hans forskning. Vi forteller om han for å motivere barn og unge til å velge realfag, avslutter Presthagen.

Spilles av
Her får hummeren et kyss: – Fantastisk
Neste
Spilles av
Her får hummeren et kyss: – Fantastisk
Neste