Utstillingen kommer 75 år etter at Norge ble hærtatt og 70 år etter krigens slutt, og er første utstilling som tar for seg billedkunstnernes krigserfaringer og hvordan disse erfaringene nedfelte seg i verkene deres.
– Dette er fortsatt et veldig vanskelig tema. Jeg tror det har vært for nært og for sårt. I arbeidet med denne utstillingen har jeg møtt folk som har bedt meg la være å fokusere på deres slektninger og det de gjorde under krigen. Men nå er jo krigsgenerasjonen på det meste borte, og da tror vi det er lettere å snakke åpent om det som var dramatisk og veldig vanskelig.
Det sier kurator Kathrine Lund ved Bomuldsfabriken Kunsthall.
Et sjeldent innblikk i kunstlivet
Nærmere hundre ulike verk, flere av dem knapt vist offentlig tidligere, stilles ut.
Utstillingen gir et sjeldent innblikk i kunstlivet i Norge under krigen.
Publikum får møte kunstnere i hverdagsliv og motstandskamp, i fangeleir og i eksil, men også i arbeid for okkupasjonsmakten og Nasjonal Samling.
Et av bildene som har gjort sterkest inntrykk på Lund er et lite maleri av Henrik Sørensen med tittelen «Israels folk».
– Du ser redselen skrevet i ansiktene. Et lite bilde, men med en voldsom uttrykkskraft. Jødenes situasjon var man ikke klar over, men man visste en del, sier Lund.
Mange private bilder
Direktør Harald Solberg sier det ikke er ofte man har historiske utstillinger i Bomuldsfabriken Kunsthall.
– Vi har lagt vekt på å låne en del bilder fra private, for slike bilder henger jo gjerne i ulike hjem og da er det bare familien og noen besøkende som får se bildene, sier han.
Solberg tror utstillingen har noe å formidle til folk i 2015.
– En ting er de visuelle kvalitetene, men noe annet er jo det tankemessige. Slik verden er i dag så er ytringsfriheten mer viktig enn noensinne å ta vare på, og det er jo ett av budskapene i utstillingen, avslutter Solberg.