Kommunikasjonssjef i Redningsselskapet, Frode Pedersen sier selskapet ønsker å få en uavhengig undersøkelse av det som skjedde.
– Det er for å sikre en god og verdifull prosess for oss og for alle som var involvert i hendelsen. Vi ønsker å trekke inn eksterne eksperter på både båt og uhell, sier Pedersen.
– En del skader på skroget
Det var natt til den 12. november at RS Bill grunnstøtte like vest for Mandal og måtte få hjelp av en annen av Redningsselskapets båter. Å trekke den havarerte skøyta ble ikke aktuelt da det ville påført den ytterligere skader. Den ble derfor tatt opp på en kranlekter og fraktet til land.
Redningsselskapet har engasjert Det Norske Veritas for å bistå i granskingen av hendelsen.
– De kan bidra med god ekspertise. Det er alltid bra å få en ekstern gjennomgang av undersøkelsene man gjør selv. Vi vil sikre at funnene vi har gjort er riktige. Det er mye god lærdom i det, sier Pedersen.
RS Bill til Sverige
Etter en forundersøkelse i Mandal, har Redningsselskapet fått noe oversikt over hvor omfattende skadene på skøyta er.
– Vi vet at det er en del skader på skroget. Selve hytta og det som ligger på dekk er imidlertid ikke særlig skadet. Vi vet også at motorene kan brukes videre, sier Pedersen.
- LES OGSÅ: RS «Bill» klar for Mandal
Nå fraktes RS Bill til skipsverftet Swede Ship i Sverige, der den ble bygget. Der skal verkstedets folk foreta en full gjennomgang av redningsskøyta sammen med Redningsselskapets egen undersøkelsesgruppe.
Fortsatt god beredskap
Planen er å bruke god tid å gå gjennom selve ulykken. I mellomtiden blir en annen båt satt inn.
– Vi har en båt på vei ned til Mandal. Den skal sikre og opprettholde god beredskap, sier Pedersen.
Når RS Bill er på plass er i tjeneste igjen, er usikkert.
– Det kan jeg ikke si noe om foreløpig. Først må vi foreta grundige undersøkelser, sier Pedersen.
Ifølge Redningsselskapet var det vanskelig farvann der redningsskøyta gikk på grunn. En av mannskapet fikk lettere skader.