– Det er en komplisert jobb, så det kan komme skjær i sjøen, men vi håper å være ferdig i slutten av neste uke, sier prosjektleder for vedlikehold av bruer, Knut Asbjørn Koland.
Reparasjonen av den ene av tre hovedfuger på brua skulle egentlig startet for tre uker siden, men ble utsatt. Arbeidet startet derfor ikke før natt til mandag.
Et av elementene som fugen består av har løsnet. Betongen som fugen ligger mot har blitt slått i stykker, slik at platen var løs. Den skal nå boltes fast på nytt.
Trafikken går over den nye brua nattetid. Bilistene kan kjøre på den gamle brua på dagtid, men hastigheten blir satt ned til 50 km/t.
Får mye juling
Alle de tre hovedfugene ble skiftet ut høsten 2010. Koland sier det kan komme flere reparasjoner i årene framover, fordi fugene utsettes for stor belastning på grunn av mye trafikk.
- Les også:
- Les også:
– Vi må nok regne med å få reparasjoner i framtida også. Fugene er veldig utsatte. Fugeplatene får mye juling av trafikken, så det kan fort bli skader på dem igjen.
– Vi må holde dem under oppsikt så vi oppdager skader tidlig. Vi har ikke oversikt over når nye skader kan komme, men vi følger opp med inspeksjoner, sier Koland.
Kostbart
Vedlikeholdet av Varoddbrua har kostet mange millioner de siste årene. Også denne reparasjonen koster penger, som må tas fra ordinært vedlikeholdsbudsjett og derfor går ut over annet vedlikehold.
– Dette kan bli en dyr affære. Når det er så stor trafikkbelastning på ei bru, må man stenge ett felt eller hele brua, og det koster veldig mye. I tillegg er reparasjonen dyr. Selv om vi fikser den ene delen av fuga nå, kan andre deler av samme fuge bli ødelagt på grunn av trafikken, sier Koland.