Det var totalt seks firma som leverte tilbud på bygging av den nye brua. Det østerriksk eide entreprenørselskapet PORR Norge vant anbudsrunden, og får dermed bygge den nye brua.
Oppstart for bygging av ny Varoddbru blir vinteren 2017, og brua skal stå ferdig innen våren 2020. Brua blir av typen «fritt frambyggbru» og blir 654 meter lang.
Den nye brua skal erstatte den gamle Varoddbrua, som er en hengebru fra 1956. Når den nye brua står ferdig, vil det totalt være seks kjørefelt på E18 over Tofdalsfjorden i Kristiansand. I tillegg blir det gang-og sykkelveg med ekspresstandard, skriver Statens vegvesen i en pressemelding i dag.
Den nye brua skal bygges mellom dagens to bruer. Der er det lite plass, noe som gir mange utfordringer. Brua er en stor og komplisert konstruksjon, som er krevende å bygge.
– Det vil bli redusert hastighet på strekningen. Både kjørefelt og gang- og sykkelveg vil bli noe smalere mens arbeidene pågår. Kort sagt vil anleggsarbeidene gjøre at det på strekningen blir verre for trafikantene før det blir bedre, skriver vegvesenet i pressemeldingen.
Det er estimert 50.000 kjøretøyer over brua per døgn.
- LES: