Hopp til innhold

Dette har han aldri opplevd før

Når temperaturene kryper så høyt oppover gradestokken at man skulle tro det er vår, er det ikke nødvendig å vente med vårrengjøringen.

Mann feier

Fagarbeider og maskinkjører i Kristiansand kommune Vidar Rosseland, har fått mye skryt for å starte feiing av gang- og sykkelveier tidlig.

Foto: Kari Løberg Skår / NRK

Dette har han aldri tidligere opplevd i sin 41 år lange karriere

– Jeg har hatt denne jobben i 41 år, og har aldri vært så tidlig ute med feiebilen, sier fagarbeider og maskinkjører i Kristiansand kommune, Vidar Rosseland.

Han begynte å feie gang- og sykkelveier for tre uker siden, og holder fortsatt på.

Ifølge Rosseland er grunnen til at feiingen startet så tidlig i år, det milde været.

Flere tar sykkelen fatt

Med rekordvarme i februar, er det merkbart flere syklister på veiene.

Stein Arntsen har ikke vinterdekk på sykkelen og pleier å la den stå om vinteren. Nå har han imidlertid tatt den fram. Han synes det er flott å kunne sykle såpass tidlig.

Om feiingen som er gjort, sier han at han liker måten det er feid på.

Mann sykler

Stein Arntsen har tatt i bruk sykkelen veldig tidlig i år. Han liker gang- og sykkelfeltene slik de er nå.

Foto: Kari Løberg Skår / NRK

Halve feid, halve dekket med grus

På Grim i Kristiansand, er gang- og sykkelfeltet delt på midten. På den ene halvdelen er det rengjort asfalt. På den andre halvdelen ligger det fortsatt grus.

Maskinkjører Rosseland sier dette gjøres med små, lettstyrte maskiner som har spesielle frontkoster.

– Grusen suges ikke opp, men kastes ut til siden. Halvdelen uten grus er ypperlig for syklistene. Den andre halvdelen er en sikkerhet for gående om det skulle bli glatt igjen, sier han.

Syklist Arntsen tror det er best om det blir slik en stund til. Han tror det er sannsynlig at det kan komme mer snø.

Sykkelvei

Gang og sykkelfelt tilrettelagt for både syklende og gående på Grim i Kristiansand.

Foto: Kari Løberg Skår / NRK

Ikke like tidlig ute

Mens Kristiansand er tidlig ute med feiebilene, er foreløpig ting som det pleier å være andre steder.

I Oslo har feiebiler kun kjørt i sykkelfeltene som ligger i selve kjørebanen.

Separate gang- og sykkelveier er det ennå ikke gjort noe med.

Det sier seksjonssjef for veiseksjonen i bymiljøetaten, Joakim Hjertum.

– Det er fremdeles vekslende nattetemperatur, noe som gjør at det tidvis er behov for grus. Dersom vårværet fortsetter, vil vi begynne å feie gang- og sykkelveiene. Det vurderes fortløpende, sier han.

I Bergen er også ting som normalt. Der brukes det stort sett bare salt på gang- og sykkelveier. Grus benyttes bare ved skikkelig hålkeføre.

Det sier seksjonsleder for veidrift i bymiljøetaten, Jørn Tore Nilsen. Han sier at uansett om det brukes salt eller grus, så må det feies etter hvert.

Etter planen skal de begynne å feie rundt den 1. april.

Fortau med grus

Selv om det har blitt feid på gang- og sykkelveier i Kristiansand i flere uker nå, er det fortsatt mye grus på noen fortau.

Foto: Kari Løberg Skår / NRK

Mye skryt

Kristiansand kommune har tidligere år fått kritikk for å starte feiingen for sent. I år er det mye skryt å få.

– Nå må folk være fornøyde. De kan sykle uten å være redd for å skli og skade seg på grusen, sier Rosseland.

Feiebil

Fagarbeider og maskinkjører i Kristiansand kommune, Vidar Rosseland, har fått mange positive kommentarer når han har vært ute med feiebilen de siste ukene.

Foto: Kari Løberg Skår / NRK

Siste nytt fra NRK Sørlandet

null
Spiller nå
Lett å få flyskrekk av dette - men det finnes råd 00:41
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 13 1,26 kr
Dyrest kl. 20 1,77 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,6 kr 25 min.
  • Dusje 6,3 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,8 kr En vask
  • Varmeovn 1,6 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Mars 2023 – mars 2024
    + 6,1 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 4,9 %