Dette har han aldri tidligere opplevd i sin 41 år lange karriere
– Jeg har hatt denne jobben i 41 år, og har aldri vært så tidlig ute med feiebilen, sier fagarbeider og maskinkjører i Kristiansand kommune, Vidar Rosseland.
Han begynte å feie gang- og sykkelveier for tre uker siden, og holder fortsatt på.
Ifølge Rosseland er grunnen til at feiingen startet så tidlig i år, det milde været.
Flere tar sykkelen fatt
Med rekordvarme i februar, er det merkbart flere syklister på veiene.
Stein Arntsen har ikke vinterdekk på sykkelen og pleier å la den stå om vinteren. Nå har han imidlertid tatt den fram. Han synes det er flott å kunne sykle såpass tidlig.
Om feiingen som er gjort, sier han at han liker måten det er feid på.
Halve feid, halve dekket med grus
På Grim i Kristiansand, er gang- og sykkelfeltet delt på midten. På den ene halvdelen er det rengjort asfalt. På den andre halvdelen ligger det fortsatt grus.
Maskinkjører Rosseland sier dette gjøres med små, lettstyrte maskiner som har spesielle frontkoster.
– Grusen suges ikke opp, men kastes ut til siden. Halvdelen uten grus er ypperlig for syklistene. Den andre halvdelen er en sikkerhet for gående om det skulle bli glatt igjen, sier han.
Syklist Arntsen tror det er best om det blir slik en stund til. Han tror det er sannsynlig at det kan komme mer snø.
Ikke like tidlig ute
Mens Kristiansand er tidlig ute med feiebilene, er foreløpig ting som det pleier å være andre steder.
I Oslo har feiebiler kun kjørt i sykkelfeltene som ligger i selve kjørebanen.
Separate gang- og sykkelveier er det ennå ikke gjort noe med.
Det sier seksjonssjef for veiseksjonen i bymiljøetaten, Joakim Hjertum.
– Det er fremdeles vekslende nattetemperatur, noe som gjør at det tidvis er behov for grus. Dersom vårværet fortsetter, vil vi begynne å feie gang- og sykkelveiene. Det vurderes fortløpende, sier han.
I Bergen er også ting som normalt. Der brukes det stort sett bare salt på gang- og sykkelveier. Grus benyttes bare ved skikkelig hålkeføre.
Det sier seksjonsleder for veidrift i bymiljøetaten, Jørn Tore Nilsen. Han sier at uansett om det brukes salt eller grus, så må det feies etter hvert.
Etter planen skal de begynne å feie rundt den 1. april.
Mye skryt
Kristiansand kommune har tidligere år fått kritikk for å starte feiingen for sent. I år er det mye skryt å få.
– Nå må folk være fornøyde. De kan sykle uten å være redd for å skli og skade seg på grusen, sier Rosseland.