NRK Meny
Normal

Her punkterer syklister

Feil strøsand fører til punkteringer på sykkelstien. Statens vegvesen beklager.

Syklist på grus

SYKLIST: Gorm Hage punkterer ofte ved å sykle på grusen Statens vegvesen har brukt som strøsand.

Foto: Hans Petter Reppe / NRK

– Jeg har punktert to dager på rad. Rett etter de la grusen og dagen etter. Dekket ser ut som et piggsvin etter jeg er ferdig med sykkelturen, sier Gorm Hage som sykler daglig mellom Horten og Tønsberg.

Han har en godt utrustet vintersykkel med solide dekk, men selv om dekkene skal være punkteringssikre har det hjulpet lite mot denne grusen.

– Det går som regel flere år mellom hver gang jeg punkterer, men på denne grusen punkterer jeg mye lettere, sier Gorm.

Strøsand

STRØSAND: Dette er strøsanden Statens vegvesen har brukt på strekningen mellom Horten og Tønsberg.

Foto: Hans Petter Reppe / NRK

Brukt feil type grus

Både Syklistenes landsforening og Statens vegvesen har fått henvendelser om den grove grusen. I klagene sies det både at grusen fører til punkteringer og at syklistene lettere sklir på isen, noe som kan skape farlige situasjoner.

Ifølge Statens vegvesen er det en underentreprenør som har brukt feil type grus.

– Entreprenøren for strekningen har meldt et avvik på dette. De har faktisk brukt feil steinstørrelse. De har ved et uhell brukt en større steinstørrelse enn de har kontraktfestet, sier Trond Haugstad, prosjektleder i Statens vegvesen i region sør.

Normalt brukes det grus med en kornstørrelse på opptil 4 mm og maks 6 mm.

– Det er ikke sikkert strøsanden alene er årsaken til punkteringen, men det er slik at det er feil steinstørrelse og det skal vi rette opp i, sier Haugstad.

Strøsand

FJERNES: Strøsanden som har blitt brukt vil bli fjernet. Statens vegvesen beklager feilen.

Foto: Hans Petter Reppe / NRK

Handler ikke om lavere kostnader

Strøsanden skal fjernes når det blir bart. Statens vegvesen vet ikke hvorfor underentreprenøren har brukt feil grus, men Haugstad avviser at det handler om lavere kostnader.

– Det kunne være nærliggende å tro det, men det er det ikke. Det kan være de har gjort en feil bestilling eller har manglende kunnskap om det. Det kan også være de ikke hadde noe annet tilgjengelig og da valgte de denne grusen fremfor ikke å strø, sier Haugstad til NRK.

Syklist Gorm Hage har ikke tenkt til å parkere sykkelen for vinteren, og er glad for at vegvesenet har tatt tak i problemet.

– Det er bra de har undersøkt det og tatt tak i problemet. De har jo beklaget at de har gjort en feil, så det er bra de tar det til etterretning, sier syklisten.