NRK Meny
Normal

– Han kastet post som om det var høyballer

Det er en sterk økning i antall pakker som skades i posten. På få år har det vært en dobling av erstatningssakene.

Det er en sterk økning i antall pakker som skades i posten. På få år har det vært en dobling av erstatningssakene.

En sjåfør i Posten lemper pakker inn i varebilen. En mann som satt i en bil og ventet på en kamerat, reagerte og filmet pakkehåndteringen.

En mann ble nylig vitne til det han oppfattet som svært hard håndtering av post utenfor Elkjøp i Sørlandsparken i Kristiansand.

Han filmet det med mobiltelefon mens han satt i bilen.

– Jeg ble oppmerksom på postmannen som håndterte pakker som om det var høyballer, sier mannen som ønsker å være anonym.

Han forklarer at han begynte å filme fordi esker og pakker ble kastet inn i postbilen. Dette var ifølge tipseren verst før filmingen.

Drøftet med leder

Sjåføren ønsker ifølge Posten ikke å kommentere saken. Han har hatt en samtale med sin leder, og håndtering av pakker har vært tema i den aktuelle avdelingen i etterkant av denne episoden. Det opplyser pressesjef John Eckhoff i Posten Norge.

– Sjåføren kunne nok ha håndtert pakkene mer forsiktig, konstaterer Eckhoff.

John Eckhoff, pressesjef, Posten Norge

Pressesjef, John Eckhoff, i Posten Norge mener at pakkebehandlingen er bra nok.

Foto: Posten Norge

Han mener det er formildende at pakkene ser ut til å være pakket godt inn. Samtidig forstår han at folk reagerer.

– Vi er opptatt av at pakker skal komme uskadet fram og håndteres skikkelig, understreker han.

Flere får erstatning

Fra 2011 til 2014 har antall klager på pakkeskader økt fra 2646 til 3564. Klagesaker som har endt med erstatning er nær fordoblet i samme periode.

Posten Norge vil ikke si hvor mye de betaler ut i erstatning, siden det ikke er rapporteringspliktig.

– Jeg har ikke så mye å si om det. Posten håndterer nærmere 40 millioner pakker i året, så her er det snakk om små marginer, sier pressesjefen.

Han mener det ikke er noen grunn til å tro at Posten behandler pakker verre enn før:

– Dessuten øker antall pakker som sendes hvert år på grunn av netthandel.

Posten har beløpsgrenser for erstatningene sine. Ved verdisending er maksimumsbeløpet 40.000 kroner. Vanlige postpakker erstattes med inntil 10.000 kroner

Ikke vanskelig å flytte en pakke

– Det er mange årsaker til skader. Det kan være både ulykker, tyverier og selvsagt vår håndtering av pakkene eller mangelfull emballasje. Vi oppfordrer våre kunder til å bruke nok og riktig emballasje. Mitt inntrykk er at de aller fleste følger den oppfordringen, sier Eckhoff.

Posten Norge har ikke egne posthåndteringskurs og det er heller ikke aktuelt å starte med det.

– Det er ikke veldig vanskelig å løfte en pakke fra et sted til et annet, men vi har fortløpende dialog om å behandle pakker på en skikkelig måte. Det er det vi lever av, understreker Eckhoff.

Pakker kjem fram i tide lovar Posten

Postens pakkeansvar reguleres av postloven og Postens generelle leveringsvilkår.

Foto: Anne Lognvik / NRK