NRK Meny
Normal

– Mediene er veldig opptatt av mannsidrett

– Mediene er veldig opptatt av mannsidrett, sier medieforsker. Sjefredaktør innrømmer at man har en vei å gå i dekningen av kvinneidrett.

Liv Iren Hognestad

Medieforsker Liv Iren Hognestad har undersøkt sportsdekningen i tre aviser og mener kvinneidretten marginaliseres.

Foto: Thomas Sommerset / NRK

Norsk kvinneidrett marginaliseres i mediene.

Det mener medieforsker og lektor ved NLA Mediehøgskolen Gimlekollen, Liv Iren Hognestad.

Hun har sett på idrettsdekningen i Agderposten, Fædrelandsvennen og Stavanger Aftenblad.

– Jeg kan bare snakke for de tre mediene som jeg har undersøkt i løpet av 2013, men der er det veldig tydelig at kvinneandelen er generelt lav når man ser på idrett som handler om kvinner. Og i underkant av 3 av 4 saker (nesten 75 prosent journ.anm.) handler om menns idrett totalt sett. Også ligger kvinneandelen på mellom 9 og 14 prosent, sier hun.

Fotballen står sterkt

Liv Iren Hognestad

Fotballen er en av årsakene til at det er mange menn på sportssidene i avisene, mener Liv Iren Hognestad.

Foto: Thomas Sommerset / NRK

Hognestad sier en av årsakene til at menn har hovedfokus i medienes sportsdekning er fotballen.

Men det er også andre årsaker til at det er flere menn enn kvinner i sportsspaltene i avisene.

– Fotballen og spesielt herrefotballen har en veldig sterk posisjon i sportsredaksjonene og ute blant publikum. Også går det litt på vaner. Hvem er det journalistene prater med og hvem er det som stiller opp. Også går det noe på press. Journalistene skal levere, fristen er kort og kravene er mange, sier hun.

– Herrefotballen står sterkere enn kvinnefotballen i avisspaltene og Agderposten skriver mer om herrelaget til Jerv enn om kvinnelaget til Amazon Grimstad. Hva tenker du om det?

– Når jeg ser på fotballstoffet til Agderposten så finner jeg 20 prosent kvinnefotball og det er i hovedsak om Amazon. Også er det 77 prosent om herrefotball. Og der har du både Jerv og Arendal spesielt. Og det er veldig tydelig i min undersøkelse at Agderposten er den avisen som har størst andel kvinnefotball-stoff. Hvis du går til Fædrelandsvennen og Stavanger Aftenblad så har de en andel med kvinnefotball på 3 og 4 prosent. Og da snakker vi jo om Norges største idrett for kvinner. Så dette er et eksempel på at herrefotballen er veldig dominerende, sier Hognestad.

– Et interessant tema

Morten Røed

Sjefredaktør Morten Røed i Agderposten innrømmer at herreidretten dominerer i avisspaltene.

Foto: Kai Stokkeland / NRK

Agderposten er en av avisene som er med i undersøkelsen og sjefredaktør Morten Røed synes undersøkelsen er interessant og at det er et interessant tema å diskutere.

– Jeg kan ikke benekte tallene. De er helt tydelige. Og det er klart at det er interessant når Hognestad har gått gjennom dette og vi ser hvor tydelig herreidretten dominerer. Så dette er et interessant tema å diskutere for oss videre internt, sier Røed.

– Er avisleserne mer interessert i herreidrett enn i kvinneidrett?

– Ja, jeg tror ikke det er så vanskelig å finne forklaringer og argumenter i forhold til det. Og vi kan sikkert finne noen årsaker i idretten selv, men det som er interessant er hva vi skriver om og hvordan vi skriver om det, sier han.

– I ditt distrikt så har vi Amazon Grimstad i eliteserien i fotball for kvinner og Jerv spiller på det tredje øverste nivået for herrer. Med hånda på hjertet. Hvilket av disse lagene får mest spalteplass hos dere?

– Nei, nå for tiden er nok det Jerv. Men så er det jo sånn at vi dekker Amazon. Jeg vet ikke hvor mange andre som gjør det, men der har vi faktisk en andel dekning. Det ble også påvist i undersøkelsen til Hognestad. Men vi er tilbake til oppveiing av interesse når det gjelder dekning av ulike typer idretter. Men jeg synes det er mer interessant å gå inn og se på hvordan vi kan få bredere interesse rundt våre sportssider. For vi vet jo at det er et mannsdominert publikum vi skriver for, sier Røed.

Han tror Agderposten i fremtiden bør være litt mer systematiske i tenkningen rundt idrettsdekningen dersom man skal klare å øke interessen for avisens sportsdekning.