Hopp til innhold

Må vente på oppkjøring: – Vanskelig å komme seg ut av bygda

Lange køer på oppkjøring gjør at det blir vanskelig for Kenth Isak (16) å komme seg ut av bygda. Foreldrene må kjøre ham over alt.

Kenth Isak Katerås

Kenth Isak Katerås har gledet seg til å kunne kjøre lett motorsykkel. Nå må han vente enda noen måneder.

Foto: Vetle Hjortland / NRK

Jeg kommer meg ingen plass uten at mamma og pappa kjører meg, og de har jo ikke alltid tid til det, så det er vanskelig og komme seg ut av bygda, sier Kenth Isak Katerås.

I garasjen står alt klart: lett-motorsykkelen ble kjøpt for ett år siden, alt av utstyr er på plass, og alle obligatorisk kjøretimer er gjennomført.

Kent Isak fylte 16 år i mars. Hvis det var opp til ham hadde han vært på veien for tre måneder siden.

Men han har ikke fått oppkjøring før i september, og må smøre seg med tålmodighet.

Det er fint vær og kompisene mine kjører rundt på sommeren, så det er veldig kjipt å måtte vente.

Les også Bekymret over at flere 16-åringer vil kjøre fortere

Lett motorsykkel

Kenth Isak bor i bygda Iveland i Agder, der det er begrenset tilgang på kollektivtransport. Til høsten venter kokkeutdanning i Kristiansand.

Og mye kjøring og henting for foreldrene.

Planen var at han skulle kunne kjøre selv en del av høsten i alle fall, men nå må vi foreldre kjøre hver morgen og hente hver ettermiddag, forteller far Knut Katerås.

Nærmeste bussrute til byen er i Vennesla, en halvtime fra Iveland. Dit må foreldrene kjøre ham for at han skal komme seg videre til byen.

Kenth Isak Katerås

Kenth Isak Katerås får ikke kjøre sykkelen før tidligst september.

Foto: Vetle Hjortland / NRK

Ser lys i enden av tunnelen

Det er mange som ønsker oppkjøring.

I et normalt halvår er det cirka 66.000 førerprøver nasjonalt. I 2021 lå tallet på 76.000, og det ser ikke ut til å bli færre i år.

Presset har vært høyest i Oslo-regionen, men også i sør har det vært stor pågang det siste halvåret.

Det forteller Terje Bekker, som er leder for Statens vegvesen sør.

Bekker forstår frustrasjonen, men tror de går en bedre tid i møte etter ferien.

– Vi ser nå et godt lys i enden av tunnelen.

Han forteller at de har lånt inn folk fra andre steder i landet for å få unna køen.

– Vi har sensorer som har vært villige til å utsette ferien sin til etter oktober. Vi kjører ekstra lørdager, og vi kjører lange dager. Vi gjør det vi kan.

Terje Bekker

Terje Bekker i Statens vegvesen sier de gjør alt de kan for å få unna de lange køene.

Foto: Vetle Hjortland / NRK Sørlandet

For de som ønsker rask oppkjøring kan Bekker opplyse om at det er i nord ventetiden er kortest.

Og for de som skal ta førerkort klasse B på Sørlandet har han noen gode nyheter.

– Per i dag har vi fått syv nye ferdigutdannede på ordinær klasse B, så der kan vi tilby prøver på kort varsel.

Frustrerte elever

Wright trafikkskole forteller at ventelistene har blitt lengre og lengre det siste halve året, og elevene mer og mer frustrerte.

Vi synes det er kjipt å se elevene sin frustrasjon. De synes jo at det er vanskelig. Det blir mye forklaring og trøsting, sier avdelingsleder Erik Gran Kvaase.

Kundekonsulent Liv Reidun Eieland sier at det har kommet mange ledige timer de siste tre ukene, som har ført til glade og letta elever.

Wright trafikkskole

Det er ofte trafikkskolene som bestiller oppkjøringstime til elevene. De har møtt mange frustrerte elever det siste året.

Foto: Ingvild Taranger / NRK

null
Spiller nå
Lett å få flyskrekk av dette - men det finnes råd 00:41
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 14 1,58 kr
Dyrest kl. 20 2,56 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,6 kr 25 min.
  • Dusje 6,3 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,8 kr En vask
  • Varmeovn 1,5 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Mars 2023 – mars 2024
    + 6,1 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 4,9 %