– Det er jo gøy å kunne kjøre litt fortere og komme fortere fram, sier 16 år gamle Stian Svendsen fra Arendal.
Han har droppet mopeden, og i stedet tatt lappen for lett motorsykkel opptil 125 ccm (kubikkcentimeter).
Det gjør at han også har lov til å ha med en passasjer.
Vennen Joakim Aspenes har også gått for lett MC, som stadig flere 16-åringer nå gjør.
Det viser tall fra Statens vegvesen.
Tydelig trend
Trafikklærer Rune Heen hos Team trafikkskole i Arendal har merket pågangen.
De fleste ungdommene han har kjøretimer med, velger lett MC.
– De jeg har spurt, sier de føler det er tryggere med lett motorsykkel. Det er fordi de kan følge trafikken i stedet for å bli forbikjørt, noe som kan oppleves farlig, sier Heen.
Hos Wright trafikkskole i Arendal står nærmere femti ungdommer i kø for å ta lappen på lett motorsykkel neste vår.
– Vi har ikke mange mopedelever lengre. De fleste skal ha lappen for lett MC, sier avdelingsleder Marianne Sunde.
Hun venter seg fulle ordrebøker til langt ut i 2022.
Kraftig salgsøkning
Forhandlere har også merket økt interesse for lett motorsykler blant unge.
Innehaver Willy Larsen hos Sørlandet MC-senter kan fortelle om en kraftig salgsøkning.
– Vi har en økning på 20-30 prosent i år. Jeg er positiv til det, for det er jo dette vi lever av.
Vil ikke anbefale lett motorsykkel
Trygg Trafikk er imidlertid ikke glad for utviklingen.
– Det vi synes er utfordrende, er at 16- og 17-åringer uten særlig erfaring i trafikken skal kjøre et kjøretøy med veldig høy maksfart, sier regionleder i Trygg Trafikk Agder May-Lene Rasmussen Noddeland.
Hun påpeker at kombinasjonen av lite erfaring og høy fart er veldig farlig.
Ifølge Trygg Trafikk er risikoen for å havne i ulykker 15 ganger så stor for de yngste førerne av lett MC sammenliknet med andre motorsyklister.
Noddeland vil derfor ikke anbefale lett MC til de yngste, men om de velger det har hun følgende råd:
– Vær nøye med farten og kjør forsiktig!