Konklusjonen kommer i en fersk rapport, utarbeidet av Samfunnsøkonomisk analyse AS, bestilt av Maskinentreprenørenes forbund.
Rapporten har konkret sett på utbyggingen av E18 mellom Arendal og Tvedestrand, som har en total kostnadsramme på 5,5 milliarder kroner, den største enkeltkontrakten som er utlyst i norsk samferdsel noensinne.
Den kunne med fordel vært delt i to, er rapportens konklusjon.
– Taper kampen
Maskinentreprenørenes forbund (MEF) frykter nå at norske, små og mellomstore entreprenører taper kampen om veimilliardene mot de store internasjonale aktørene, som har erfaring med store utbygginger.
– Vi er opptatt av å bygge opp kompetanse i det norske anleggsmarkedet. Da må kontraktene tilrettelegges slik at disse dyktige entreprenørene har mulighet til å delta i konkurransen, sier Trond Johannesen, administrende direktør i MEF.
En av grunnene til at det vil være mer lønnsomt å splitte store kontrakter, er at store kontrakter gir økt risiko, og dette må bakes inn. Dermed går vinningen opp i spinningen, tror Johannesen.
– En av våre sterke anbefalinger til myndighetene er at man må øke kontraktstørrelsene gradvis, og tenke langsiktig, sier han.
– Samferdselskontraktene må utvikles i takt med det norske anleggsmarkedet. Vi må ikke øke kontraktstørrelsen for raskt, mener Johannesen.
Tilbakevises av Nye Veier
Men rapportens konklusjoner tilbakevises av Nye Veier AS, som har lagt opp til en stor entreprise på den nye E18-strekningen mellom Arendal Tvedestrand.
– Vi har gått gjennom hele strekningen for å se om det er hensiktsmessig å dele dette opp, eller utarbeide det som en stor kontrakt.
Vi har da landet på at en store kontrakt er riktig i dette prosjektet, sier Anette Aanesland, direktør for utbygging og teknologi i Nye Veier AS.
Hun viser også til at av fire prekvalifiserte entreprenører, er det tre norske og en utenlandsk.
Tydelig bevis
Dermed skulle det være et tydelig bevis på at også norske selskaper kan konkurrere om de største kontraktene, mener hun.
– Vi lyktes jo med den strategien vi har hatt på strekningen Tvedestrand Arendal med at det var ti entreprenører som ønsket å bli prekvalifisert på en stor totalentreprise, hevder Aanesland.
–Vi er veldig godt fornøyd med at vi har med oss fire i den fasen vi er i nå.
I desember blir det avgjort hvem som får hovedentreprisen på byggingen av den nye hovedveien mellom Tvedestrand og Arendal.