Hopp til innhold

Ingen enighet om transportplan i kveld

Det blir ingen enighet om Nasjonal transportplan i Stortinget i kveld. – Vi er enige om mye, men ikke helt i mål, sa Høyres Nikolay Astrup på vei ut fra møtet med samarbeidspartiene.

Abid Raja i Venstre og Hans Fredrik Grøvan i Krf står smilende sammen utenfor et møterom i stortinge

Samferdslepolitkerne Abid Raja fra Venstre og Hans Fredrik Grøvan før møtet i Stortinget i ettermiddag.

Foto: Eivind Molde / NRK

Det er helheten i Nasjonal transportplan politikerne fra Høyre, Venstre, KrF og Fremskrittspartiet jobbet med under møtet i Stortinget sent i ettermiddag.

– I en så stor plan som gjelder for de neste 12 årene er det mange ulike elementer som må på plass for at helheten skal gå opp og at alle partier skal være fornøyd, sa Nikolai Astrup, og fikk støtte av KrFs Hans Fredrik Grøvan.

– Her er det mange ting som skal tas hensyn til. Det er by og distrikt og sjø og vei og jernbane og dette skal henge i hop på en måte som gjør at vi virkelig bygger landet. Det er denne helheten vi må bruke litt mer tid på, sa Grøvan.

Puslespill

Ifølge Abid Raja, som forhandler på vegne av Venstre, er samarbeidspartiene ikke langt unna enighet. Hans stortingsgruppe var hovedsakelig positivt innstilt til det som lå på bordet og tror på en løsning snart.

– Slik jeg ser det er store brikker på plass og vi er kommet langt på vei. Men Venstre har flere prosjekter vi ønsker å ta opp, noe jeg regner med også andre parti har. Vi får prøve å få dette puslespillet til å gå opp, sier Raja til NRK.

Ekstra møter

Bergens Tidende meldte i formiddag at det allerede er enighet, men det viser seg at det fortsatt gjenstår noe. Partiene har hatt ekstraordinære gruppemøter i Stortinget i dag.

Etter å ha fått tilbakemelding fra sine egne, møttes samferdselspolitikere fra de fire partiene til nye forhandlinger i ettermiddag.

– Jeg har god tro på at vi skal klare å lande dette med det arbeidet vi har holdt på med i flere måneder. Vi får se hva de andre partiene melder tilbake nå, sa Hans Fredrik Grøvan i KrF på vei inn til møtet.

Planen legger grunnlaget for Norges transportpolitikk og avgjør hvilke prosjekter som prioriteres de neste 10 årene.

Før påske

Samferdselsdepartementet forholder seg til at NTP skal legges fram før påske.

– Samferdselsdepartementet kjenner til at det er gruppemøter i Stortinget i dag, men innholdet i møtene må partiene eller stortingsgruppene selv kommentere, skriver departementet til NRK.

Mange ønsker

Grunnlagsdokumentet for ny NTP var på høring fra 29. februar til 1. juli i fjor. Fylkeskommuner, interessegrupper, næringsliv og andre ble invitert til å komme med innspill og ønsker under arbeidet med ny NTP.

I tillegg ble «folk flest» oppfordret til å sende inn ønsker og andre innspill på Facebook.

Det er knyttet spenning til hvilken ramme for pengebruk regjeringen vil legge seg på. I fagetatenes forslag til NTP i fjor ble det lagt fram alternativer som spente fra 574 milliarder kroner til 932 milliarder kroner. En høyest mulig ramme gir størst mulighet til å få flest mulig lokale prosjekter gjennom, skriver NTB.

Nasjonal transportplan er en plan som gjelder i tolv år for transport i Norge. Planen revideres hvert fjerde år.

AKTUELT NÅ