NRK Meny
Normal

Kan bli vanskeligere å bytte varer

Forbrukerrådet tror butikkene i fremtiden vil bli mer restriktive når det gjelder å bytte varer etter jul.

Byttelapp

Butikken er fleksible når det gjelder bytting i julen, ifølge Forbrukerrådet. Men de tror også at man vil trenge byttelapper eller kvitteringer i fremtiden.

Foto: Camilla Veka/NRK

Forbrukerne har ingen lovfestet rett til å bytte julegaver i butikkene, men de fleste godtar bytting av varer i romjula.

– Men dette er i endring. Så det lønner seg å ha byttelapp eller kvittering, sier Eirik Nyberg, regiondirektør i Forbrukerrådet i Agder.

Julegaver

Nordmenn brukte mye penger på julegavene i år. Nå skal mye av det byttes.

Foto: Scanpix / SCANPIX

Man må ikke ha dette nå, men det kommer til å bli slik i fremtiden, sier han.

Inger bytterett

Egentlig har man som kunde i en butikk ingen lovfestet rett til å bytte når det ikke er noe galt med varen, ifølge Forbrukerrådet.

– I utgangspunktet har man ingen rettigheter, sier Nyberg.

Men det har oppstått en sedvane at man får bytte julegaver i dagene etter jul, og det er en ren service fra butikkene.

– Etter jul kan men bytte nærmest hva som helst, selv om det finnes noen unntak, sier Nyberg.

Eirik Nyberg

Eirik Nyberg, regiondirektør i Forbrukerrådet i Agder.

Foto: Anne Torhild Nilsen

Han sier de aller fleste butikkene er utrolig fleksible i romjula og de første dagene på nyåret, for dette er ikke noe man har rett til.

– Men da kan man bytte uten kvittering og uten at man er så nøye på hvor varen i utgangspunktet er kjøpt, sier han.

Verre når man netthandler

Når det gjelder netthandel er det langt verre å få byttet det man har kjøpt.

Noen av nettbutikkene har åpent kjøp i for eksempel 30 dager eller 90 dager.

– Dette er utrolig bra, mye bedre loven. Men de færreste opererer med dette, sier Nyberg.

For de aller fleste nettbutikkene har 14 dagers angrerett på sine varer, akkurat det loven sier.

Men Nyberg mener det hjelper lite, for netthandel er annerledes enn vanlige handelen i butikk.

– Det hjelper veldig lite om en onkel har kjøpt noe til deg for en måned siden, men så er angreretten borte allerede før du får gaven, sier Nyberg.

Han mener forbrukerne bør presse nettbutikkene til å tenke annerledes.

– Vi bør alle presse nettbutikkene til å innføre bytterutiner når det er høytider, sier han.

– Og som forbrukere bør vi oppsøke denne typen nettbutikker, sier Nyberg.