Hopp til innhold

Hydrogen skal kutte fly-utslipp: Oslo-Kristiansand kan bli først ut

Oslo-Kristiansand kan bli første utslippsfrie flyrute i Norge, hvis det går slik de to kommunene ønsker. Første kommersielle hydrogenfly kan være i lufta innen tiåret er omme.

Hydrogenfly

INNEN TI ÅR? Airbus ligger fremst på utvikling av hydrogendrevne fly. Norske flyplasser vil trenge store ombygginger. Hvem som tar regningen er blant mange uavklarte spørsmål.

Foto: Airbus

– Dette ønsker jeg nå at vi går i dialog om for å få realisert, sier byrådsleder i Oslo Eirik Lae Solberg.

Flyruten Oslo-Kristiansand er satt på det fremtidige hydrogenfly-kartet.

I et brev til Kristiansand kommune ber Oslo nå om at et prosjekt med flyrute uten utslipp kommer på vingene.

– Målet er kommersielle flyvninger innen 2030, skriver Lae Solberg.

Nylig fortalte NRK at Avinor varsler satsing på hydrogen.

De første maskinene kan være flyvedyktige innen 6–7 år.

Les også Skal samarbeide om hydrogen­satsing på norske flyplasser: – Helt nødvendig

Konseptillustrasjon av et hydrogenfly.

Eirik Lae Solberg foran Høyres Hus

FLYR HØYT: Byrådsleder Eirik Lae Solberg (H) ser for seg et samarbeid mellom Oslo og Kristiansand kommuner, flyplassene, Avinor og Samferdselsdepartementet.

Foto: Annika Byrde / NTB

Staten, Enova og EU

– Ambisjonen om fossilfrie flyvninger mellom Oslo Lufthavn Gardermoen og Kristiansand Lufthavn Kjevik vil stimulere til innovasjon, utvikling av infrastruktur og teknologi, mener Lae Solberg.

Han vil ha et formelt samarbeid med både Samferdselsdepartementet og Avinor – og slår fast at det krever dialog med flyselskapene om deres planer.

Oslo kommune mener det må hentes støtte og finansiering fra ulike hold.

Det må søkes om støtte fra EU og Enova.

Det er også et mål at staten og Avinor finansierer infrastruktur i tilknytning til flyplassene.

– Målet for et samarbeid vil være å gå i dialog med nasjonale myndigheter om hvordan de kan bidra til å realisere dette, skriver Lae Solberg.

Les også Regjeringen vil åpne for elektriske fly på kortbanenettet allerede fra 2024

Jubel i sør

Det var under valgkampen i august at partikollegene Eirik Lae Solberg (Oslo) og Mathias Bernander (Kristiansand) luftet sine visjoner for grønn luftfart.

– Det blir en av de viktigste sakene våre opp mot staten i årene som kommer, sa Bernander, ifølge Aftenposten – før han noen uker seinere ble ordfører.

Mathias Bernander

Ordfører Mathias Bernander (H)

Foto: Vetle Hjortland / NRK

Bernander mener det er realistisk å få til satsingen innen seks år. Flybransjen må omstille seg, og bli grønnere.

– Da må de tenke på hydrogen for eksempel. Oslo-Kristiansand er en veldig god strekning å starte med, sier han til NRK

Bernander påpeker at en satsing på flystrekningen vil være viktig for næringslivet i distriktet.

– Vi har en veldig spennende satsing på hydrogen i Kristiansand med Greenstat. Det er mange grunner til å satse her, men da må staten på banen, sier ordføreren.

Les også Togpendlere: Forfall og forsinkelser skremmer bort folk

Forfall Sørlandsbanen 
Ingjerd Jevnaker Straand

– Spennende

Ledelsen på Kjevik legger ikke skjul på at dette kan bli moro.

– Veldig spennende. Så får vi se om noe sånt kan skje innen seks eller ti år, sier lufthavnsjef på Kristiansand lufthavn Kjevik Arne Johan Johnsen.

Arne Johan Johnsen

VELKOMMEN: – De neste års forskning og utvikling vil vise hva slags infrastruktur som kreves, sier Arne Johan Johnsen ved Kristiansand lufthavn Kjevik.

Foto: Svein Sundsdal / NRK

Det er flere grunner til at nettopp Oslo-Kristiansand kan egne seg om først ut av norske hydrogen-flyruter.

– Med 25 mil i luftlinje er det en overkommelig avstand. Og det er en trafikkert rute, sier Johnsen.

Etter pandemien har imidlertid passasjertallet gått ned.

– Med utslippsfrie fly kan et sånt tilbud få et nytt løft, sier lufthavnsjefen.

Les også Flysimulator gjer det lettare å laga nye fly som toler arktiske forhold

Flysimulator UiT

Siste nytt fra NRK Sørlandet

null
Spiller nå
Åpnet verdens største bikube 00:36
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 13 0,84 kr
Dyrest kl. 08 1,2 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,5 kr 25 min.
  • Dusje 4,6 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,6 kr En vask
  • Varmeovn 1,1 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Mars 2023 – mars 2024
    + 6,1 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 4,9 %