Hopp til innhold

Glassheisen var dyr og utskjelt, men ble populær

Besøkstallene i den omstridte glassheisen i Arendal tyder på suksess. Eiendomssjefen mener kostnadssmellen var verdt det.

Glassheisen i Arendal

Glassheisen i Arendal har kjørt 250 000 turer på under ett år.

Foto: Espen Bierud / NRK

Turistene strømmer inn og ut av glassheisen i Arendal.

Heisen var i flere år en politisk verkebyll i byen. Kostnadene doblet seg underveis til 100 millioner kroner og mange ristet på hodet og var imot hele heisen.

Etter rundt ett års drift kan det vise seg at den dyre investeringen var verdt det.

– Det ser ut til å være en formidabel suksess for byen, sier Øystein Sangvik, daglig leder Arendal Eiendom KF.

Siden heisen åpnet i august i fjor har den kjørt 250 000 turer.

Eiendomssjefen regner med at det er rundt 3 til 4 personer i heisen under hver tur. I så fall nærmer turistattraksjonen seg en million besøkende.

– Det er fantastisk å se. Heisen åpner bydelen Fløyheia og det er en turistattraksjon for Arendal by, sier Sangvik.

Han mener heisen setter Arendal på kartet som en turistmagnet.

Erling Rokkan besøker Fløyheia i Arendal
– Det var et fint utgangspunkt for å orientere seg litt i hvordan det ser ut her i byen, forteller Erling Rokkan.
Anne-Kathrine Gjesseng på besøk på fløyheia
– Pengene tjener seg inn i gode opplevelser, sier Anne-Kathrine Gjesseng.
Johannes og lyder på Fløyheia
– Heisen gikk veldig fort, sier Johannes og Lyder etter at de tok glassheisen i Arendal for første gang.

Stor interesse fra næringslivet

Sølvi Bekkelund driver butikk på Torvet i Arendal, like ved inngangen til Glassheisen. Hun opplever at attraksjonen drar turister til byen.

– Jeg ser mye bilder på Instagram og sånt, det trekker selvfølgelig en del folk, sier hun.

Det er gratis å bruke heisen, men eiendomssjefen mener heisen vil få positive økonomiske ringvirkninger for byen.

– Det åpner Fløyheia som en ny bydel, det kan gi formidable gevinster tilbake til Arendal når man ser på hvordan dette kan bygges ut, sier han.

Øystein Sangvik

Eiendomssjefen i Arendal tror glassheisen vil få positive ringvirkninger for kommunen.

Foto: Svein Sundsdal / NRK

Det kommunale næringsselskapet i Arendal startet i vår arbeidet med å se hva det er plass til på Fløyheia, og dermed utnytte det sentrumsnære området bedre.

Daglig leder i selskapet, Per Johnsen, har tidligere sagt at det har blitt stor interesse for å utnytte Fløyheia til næringsvirksomhet etter åpningen av heisen.

Ble dobbelt så dyr som planlagt

Heisen med utsiktspunktet på Fløyheia skulle koste 50 millioner, men endte opp med å koste det dobbelte.

Den endelige prislappen på over 100 millioner kroner har opprørt flere av innbyggerne i byen.

En av dem er Leif Kydland som kuppet snorklippingen under åpningen av utsiktspunktet, i protest mot heisen som han har omtalt som sløseri.

– Skattebetalerne har betalt for heisen og derfor burde vi få åpne den, sa Kydland i etterkant.

Utsiktspunktet har også fått kritikk fra blant annet Blindeforbundet som mente attraksjonen var livsfarlig.

I tillegg har det også kommet reaksjoner på at det er utilgjengelig for flere, blant annet fra rullestolbrukere.

Eiendomssjefen i kommunen innrømmer at prosjektet har vært krevende, men mener de ekstra utgiftene var verdt det.

– Budsjettet måtte justeres et par ganger, men når heisen er ferdig tror jeg alle som nå ser resultatet vil være fornøyde, sier Sangvik.