Det er dermed også sjanser for at ulykker kan oppstå på grunn av individuelle fartsgrenser på sjøen.
Opp til kommunene
Nettopp for å unngå ulykker har det i mange kommuner blitt innført fartsregler ute på sjøen, men kommunene har et individuelt ansvar for grensene.
Når de varierer og mange kommuner fortsatt har fri fart på sjøen, blir forvirringen stor for båtfolket.
Også hvor langt fra land fartsgrensene skal gjelde, varierer sterkt fra kommune til kommune.
- SE OGSÅ: Vil ha båtfartsgrense for hele landet
- SE OGSÅ: Vil påby flytevest i båt
Ukjente forskjeller
For båtentusiaster som ferdes blant annet langs kysten av Aust-Agder blir forvirringen stor.
Enkelte er heller ikke klar over forskjellene mellom nabokommunene Tvedestrand og Arendal, der det er fri fart på den ene siden og en grense på fem knop hundre meter fra land i den andre.
– Jeg synes det er veldig klønete. Det burde absolutt være de samme reglene. Jeg ferdes litt oppe i Tvedestrand også, og hvis det er andre regler der, så kjenner jeg ikke til dem, sier båtentusiast Carsten Bredo-Olsen.
– Det synes jeg er litt for dumt, det bør ikke være sånn. At det er lovlig å kjøre fort i én kommune og ikke i en annen, det er ikke så greit for oss å vite, mener Nils Andre Eigeland.
Usynlige grenser
Havneansvarlig i Tvedestrand, Arne Thorvald Aanonsen, tok med NRK til kystgrensen mellom Tvedestrand og Arendal for å illustrere problemet.
– Nå er vi akkurat på grensen til Arendal. Der borte er det et skilt der det står «fem knop hundre meter fra land». Her vi ligger nå, i Tvedestrand, har vi ikke de samme reglene, sier Aanonsen.
En båtfører kan gi full gass med loven i hånden på den ene siden av den nærmest usynlige kommunegrensen. I det han kommer inn i neste kommune, er han derimot en lovbryter.
– Plutselig er det en ny lokal forskrift du skal forholde deg til. Folk må være oppdaterte, enten på papirkart eller kartplotteren sin, sier Aanonsen.
- SE OGSÅ: Vil ha nattfart for båter
- SE OGSÅ: Dette er den verste ulykkesmåneden på sjøen
Kystverket: – Avtal med nabokommunene
Kritikerne mener Kystverket må gripe inn og innføre felles kjøreregler langs hele kysten.
Men Kystverket kaster ballen tilbake til kommunene.
– Vi anbefaler at de konfererer med nabokommunene når de innfører fartsgrenser, og gjerne slår seg sammen når de søker om fartsgrenser og forskrifter, sier senioringeniør Arne Sandvik i Kystverket Sørøst.
Men mange kommuner har slett ikke blitt enige med nabokommunene om hvilke grenser som skal gjelde til sjøs, og hvor langt ute fra land de skal gjelde.
Dermed ligger det an til mer trafikkaos langs kysten også i sommer.