Hopp til innhold

Full fartsforvirring på sjøen

Det er full forvirring rundt fartsgrensene på sjøen. Mens båtførere kan gi klampen i bånn utenfor én kommune, blir de lovbrytere så snart de passerer usynlige kommunegrenser til sjøs.

Video Farsgrenser skaper full båtforvirring

VIDEO: Passerer du dette skiltet er du en lovbryter om du holder over fem knop.

Det er dermed også sjanser for at ulykker kan oppstå på grunn av individuelle fartsgrenser på sjøen.

Opp til kommunene

Nettopp for å unngå ulykker har det i mange kommuner blitt innført fartsregler ute på sjøen, men kommunene har et individuelt ansvar for grensene.

Når de varierer og mange kommuner fortsatt har fri fart på sjøen, blir forvirringen stor for båtfolket.

Også hvor langt fra land fartsgrensene skal gjelde, varierer sterkt fra kommune til kommune.

Ukjente forskjeller

Carsten Bredo-Olsen

Carsten Bredo-Olsen var ikke klar over at det var andre regler i Tvedestrand enn Arendal.

Foto: Per-Kåre Sandbakk / NRK

For båtentusiaster som ferdes blant annet langs kysten av Aust-Agder blir forvirringen stor.

Enkelte er heller ikke klar over forskjellene mellom nabokommunene Tvedestrand og Arendal, der det er fri fart på den ene siden og en grense på fem knop hundre meter fra land i den andre.

– Jeg synes det er veldig klønete. Det burde absolutt være de samme reglene. Jeg ferdes litt oppe i Tvedestrand også, og hvis det er andre regler der, så kjenner jeg ikke til dem, sier båtentusiast Carsten Bredo-Olsen.

– Det synes jeg er litt for dumt, det bør ikke være sånn. At det er lovlig å kjøre fort i én kommune og ikke i en annen, det er ikke så greit for oss å vite, mener Nils Andre Eigeland.

Skjærgård

Skjærgårdsidyll på Sørlandet. Men hvor fort er det lov til å kjøre?

Foto: Per-Kåre Sandbakk / NRK

Usynlige grenser

Arne Thorvald Aanonsen

Arne Thorvald Aanonsen sier folk må lese seg opp på hvilke regler som gjelder.

Foto: Per-Kåre Sandbakk / NRK

Havneansvarlig i Tvedestrand, Arne Thorvald Aanonsen, tok med NRK til kystgrensen mellom Tvedestrand og Arendal for å illustrere problemet.

– Nå er vi akkurat på grensen til Arendal. Der borte er det et skilt der det står «fem knop hundre meter fra land». Her vi ligger nå, i Tvedestrand, har vi ikke de samme reglene, sier Aanonsen.

En båtfører kan gi full gass med loven i hånden på den ene siden av den nærmest usynlige kommunegrensen. I det han kommer inn i neste kommune, er han derimot en lovbryter.

– Plutselig er det en ny lokal forskrift du skal forholde deg til. Folk må være oppdaterte, enten på papirkart eller kartplotteren sin, sier Aanonsen.

Kystverket: – Avtal med nabokommunene

Arne Sandvik

Arne Sandvik og Kystverket overlater ansvaret til kommunene.

Foto: Per-Kåre Sandbakk / NRK

Kritikerne mener Kystverket må gripe inn og innføre felles kjøreregler langs hele kysten.

Men Kystverket kaster ballen tilbake til kommunene.

– Vi anbefaler at de konfererer med nabokommunene når de innfører fartsgrenser, og gjerne slår seg sammen når de søker om fartsgrenser og forskrifter, sier senioringeniør Arne Sandvik i Kystverket Sørøst.

Men mange kommuner har slett ikke blitt enige med nabokommunene om hvilke grenser som skal gjelde til sjøs, og hvor langt ute fra land de skal gjelde.

Dermed ligger det an til mer trafikkaos langs kysten også i sommer.

null
Spiller nå
Lett å få flyskrekk av dette - men det finnes råd 00:41
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 14 1,58 kr
Dyrest kl. 20 2,56 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,6 kr 25 min.
  • Dusje 6,3 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,8 kr En vask
  • Varmeovn 1,5 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Mars 2023 – mars 2024
    + 6,1 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 4,9 %