Hopp til innhold

Vil ha nattfart for båter

Kombinasjonen av høy fart og kjøring i mørket setter båtfolk i stor fare, mener skipper på Redningsskøyta Horn Flyer, Pål Bustgaard. Nå vil han ha egen fartsgrense når mørket faller på.

Skipper Pål Bustgaard ved redningskøyta "Horn Flyer"

Skipper på Redningsskøyta Horn Flyer på Hvaler, Pål Bustgaard, ønsker lavere fartsgrense ved båtkjøring i mørket.

Foto: Magnus Brenna-Lund / NRK

Høy fart og mørkekjøring setter folk i stor fare. Skipper på Redningsskøyta Horn Flyer på Hvaler, Pål Bustgaard, mener fartsgrensen må senkes ved båtkjøring i mørket.

LES OGSÅ:

– Ren galskap

Hittil i år har førti personer druknet i Norge. De siste ukene har seks personer omkommet i ulykker med hurtigående Rib-båter i mørket.

Åtti knop i mørket er ren galskap, mener Bustgaard, og understreker også at det kreves en helt annen båtkunnskap ved kjøring av Rib.

– Det skal store kunnskaper til for å kjøre så fort på sjøen, og spesielt når det er mørkt, sier han.

Bustgaard påpeker at hvis man har en ukontrollert rattbevegelse og legger seg i en skarp sving, er det veldig fort gjort å miste balansen og ramle over bord.

Vil senke fartsgrensen

Mange av ulykkene skjer ved båtkjøring i mørket, og nå foreslår Bustgaard å senke fartsgrensen ved mørkets frembrudd.

– Det er gjerne mørket som er vanskelig for mange om man skal navigere fort. Hvis vi hadde hatt en slik regel, tror jeg vi ville sluppet noen av disse ulykkene, sier skipperen.

LES OGSÅ:

Hastighetsregler for vest

Bustgaard får støtte av Erik Aarum, som driver med kommersiell Rib-kjøring. Aarum vil også ha egne regler for bruk av redningsvest.

– Man bør lage et skille for når vesten skal på plass i forhold til hastigheter på sjøen, sier han.