Mange kommuner i Agder hjelper ikke innbyggerne sine med gjeldsrådgivning, viser en undersøkelse fra Forbrukerrådet.
Alle kommuner har plikt til å hjelpe de som sliter med gjeld, men mange gjeldsofre på Sørlandet, som ber om informasjon og støtte, får det ikke.
- Det kan ikke være sånn at de som henvender seg til kommunen, ikke får hjelp i det hele tatt. Sånn kan vi ikke ha det, sier varaordfører i Arendal, Tormood Vågsnes.
Null poeng
Arendal og Grimstad er på bunnen i undersøkelsen fra Forbrukerrådet. Av hundre mulige poeng får Grimstad null, Arendal to.
- Vi kan alltids snakke om kommunens dårlige økonomi, en vekstkommune og alt det der, men jeg vil ikke gjøre det. Dette er folk som trenger hjelp, og da skal vi være der, sier ordfører i Grimstad, Hans Antonsen.
Forbrukerrådet har saumfart nettsidene til alle kommuner, og i Agder er det flere kommuner som ikke har lett tilgjengelig informasjon om hvor du kan henvende deg dersom du har gjeldsproblemer.
Bare halvparten svarte
Bare rundt halvparten av kommunene svarte per e-post da ansatte i Forbrukerrådet utga seg for å være gjeldsofre. Og bare ni av tretti agderkommuner tilbyr et møte med en gjeldsrådgiver innen to uker.
- Vi er overrasket over at nivået er så dårlig. Vi hadde en tilsvarende undersøkelse i 2007 hvor nivået var dårlig og da hadde vi en gjennomgang med enkelte kommuner, så at det fortsatt er like dårlig, det er underlig. Vi synes kommunene her har gjort en for dårlig jobb, sier Terje Killi, fagpolitisk ansvarlig for offentlige tjenester i Forbrukerrådet.
Kommunene plikter å hjelpe dem som sliter med gjeld - gratis.
- Kommunene må skjerpe seg. Dette er ikke godt nok. Viktigheten av å ha en gjeldsrådgiver ser vi, når det samtidig er en stor vekst i sosialhjelpsutbetalingene. Det kan godt være at en god rådgivningstjeneste kan være et bidrag til at kommunen kan spare penger, sier Killi.