Avtalen innebærer at havnen i Langesund skal oppgraderes for cirka 75 millioner kroner for å kunne ta imot de store og moderne skipene, skriver selskapet i en pressemelding.
Seilingene starter med daglige avganger når det første av de nye skipene er klart til å bli satt i drift neste høst.
– Avtalen er en milepæl i vårt arbeid for å sikre skipene anløp til en sentralt beliggende havn i den sørøstlige delen av landet der vi føler oss velkommen. Administrasjonen i Grenland Havn og alle øvrige involverte har gjort en enestående innsats for å legge til rette for et langsiktig og godt samarbeid, sier administrerende direktør Ingvald Fardal i Fjord Line.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Ingen løsning i Kristiansand
Styret i Fjord Line ga i møte fredag 9. september administrasjonen fullmakt til å konkludere avtalen om å anløpe Langesund.
Administrasjonen hadde før møtet forsøkt å komme frem til enighet med Kristiansand Havn om et avtaleverk for anløp med cruisefergene og kompensasjon for den ulovlige utestengelsen fra havnen i 2009.
– Kristiansand Havn kom oss ikke i møte innenfor den frist vi måtte sette for å ha tilstrekkelig tid til planlegging og tilrettelegging av forholdene i de aktuelle havnene. Dermed falt dette alternativet bort. Kristiansand Havn har heller ikke i ettertid kommet frem med forslag som har gitt grunn for å endre på beslutningen om å seile til Langesund. Som tidligere opplyst kommer vi imidlertid til å videreføre driften av Fjord Line Express-linjen mellom Kristiansand og Hirtshals i sommermånedene, heter det i pressemeldingen.
Øker kapasiteten med nye cruiseferger
Fjord Lines nye skip bygges av Bergen Group Fosen. De vil bidra til sterk økning i kapasiteten i fergetrafikken mellom Norge og EU.
Hvert skip vil ha 306 lugarer, hvorav en stor andel suiter, og vil ha plass til 1.500 passasjerer. På lastedekkene skal det kunne rulle inn 600 personbiler, eventuelt et lavere antall i kombinasjon med vogntog og cargo.
Med de nye skipene vil Fjord Line kunne tilby daglige avganger til faste klokkeslett året rundt på linjen mellom Bergen, Stavanger og Hirtshals og på linjen Langesund–Hirtshals.