NRK Meny
Normal

Fjord Line velger Langesund

Fjord Line velger Langesund som havn for de nye cruisefergene mellom Norge og Danmark.

Video Fjord Line vraker Kristiansand Havn

Fjord Line vraker Kristiansand Havn og velger Langesund som anløpshavn for sine nye cruiseferger.

Det ble kjent på en pressekonferanse klokka 11.00 fredag.

Fjord Line og Kristiansand havn har den siste tiden forhandlet om havnevilkårene, i tillegg til erstatningsbeløpet etter den lovstridige utestengelsen i 2009.

– Dette er et utilbørlig press

Fjord Line skal ha bedt om 50 millioner kroner i erstatninger fra Kristiansand havn, som et premiss for videre diskusjon om nye cruiseferger til byen. Havnestyrelederen mener at fergeselskapet bruker den nylige rettssaken som pressmiddel.

Terje Frigstad

Terje Frigstad hevder at Fjord Line kommer med utilbørlig press.

Foto: Aud Refseth / NRK

– Jeg vil nøye meg med å bruke ordet utilbørlig press, sier styreleder ved Kristiansand havn, Terje Frigstad.

Han sier at Fjord Line krever 50 millioner kroner i erstatning før de kan forhandle videre om to nye cruiseferger til Kristiansand.

Ifølge Fædrelandsvennen skal Fjord Line ha gjort krav på denne summen, som følge av rettssaken der havna tapte. Nå mener Frigstad at rederiet blander sammen to ulike saker, for å presse havna til å betale et for høyt erstatningsbeløp:

– Dette er et forhandlingsoppgjør som må tas separat med Fjord Line uten at vi skal presses til å akseptere et ellers uakseptabelt beløp for å få cruisefergene inn til havna. Det blir feil å blande to saker, sier Frigstad.

Vil kreve over 100 millioner

Dersom ikke partene blir enige og de havner i en ny rettssak, kan Fjord Line komme til å kreve minst 100 millioner kroner av Kristiansand havn.

Ingvald Fardal

Administrerende direktør i Fjord Line, Ingvald Fardal.

Foto: Kari Lea Hennestad

– Vi forhandler om en erstatningssum. Det kravet som vil komme dersom vi vil gå rettens vei er et tresifret millionbeløp, bekrefter Fjord Line-direktør Ingvald Fardal.

Men foreløpig vil han ikke ut med den konkrete summen i forhandlingene.

Rettssaken Kristiansand havn nylig tapte, slo fast at utestengelsen av hurtigbåten Fjord Cat sommeren 2009 var lovstridig.

Fjord Line har i første omgang krevd 50 millioner, men denne summen kan altså komme til å øke.

– Mangler dokumentasjon

Fire mann fra havna og fire mann fra Fjord Line har lenge sittet i forhandlinger om cruisefergenes fremtid i Kristiansand.

– Vi forhandler om å få cruisefergene til Kristiansand havn eller ikke, og da kan vi ikke bli stilt overfor et ultimativt krav på 50 millioner kroner etter lagmannsrettens dom for å ville forhandle videre, sier havnestyrelederen.

Dessuten mener Frigstad at Fjord Line ikke har dokumentert tapene sine godt nok:

– Vi mener at Fjord Line mangler dokumentasjon på det beløpet som har vært fremsatt, sier Frigstad.

Men Fjord Line-direktøren mener at de har flust med dokumentasjon:

– Vi mener at vi har dokumentert tapene mer enn godt nok i den dialogen som har vært frem til i dag, sier Ingvald Fardal.

Langesund og Kristiansand

Fjord Cat

Fjord Cat skal fortsatt gå mellom Kristiansand og Hirtshals om sommeren.

Foto: unknown / Asbjørn Odd Berge/NRK

I pressemeldingen som ble sendt ut i formiddag, skal Fjord Line fra neste høst seile med to nye cruiseferjer Fra Langesund, samtidig som sommerruten med Fjordline Express fra Kristiansand vil fortsette.

Videre heter det i pressemeldingen:

– Vi har vurdert både Langesund og Kristiansand som anløpssted for de nye cruisefergene. Når Langesund ble fortrukket er det i hovedsak med bakgrunn i de negative erfaringene Fjord Line har hatt i Kristiansand, sier administrerende direktør Ingvald Fardal.

Uenig om kompensasjon

Han viser i den forbindelse til at Kristiansand Havn har krevd at Fjord Line skal undertegne et avtaleverk for fremtidig bruk av havnen som rederiet mener er lovstridig. Det er heller ikke oppnådd enighet om den kompensasjonen Kristiansand Havn skal betale som følge av den ulovlige utestengelsen av Fjord Lines skip fra havnen i 2009.

– Vedtaket i Fjord Lines styre innebærer at havnen i Langesund blir oppgradert til å kunne ta imot våre store og moderne cruiseferger. Dialogen med administrasjonen i Grenland Havn og lokale politiske myndigheter har vært meget god, og vi ser frem til et forpliktende og godt samarbeid, fremholder Fardal.