Hopp til innhold

Færre betaler piggdekkavgift

På få år har inntektene fra piggdekkavgiften blitt mindre for kommunene. – Det gir indikasjon på at ordningen har fungert, sier miljøvernsjef.

Ein bil med piggdekk

Piggdekkavgiften er innført for å redusere luftforurensingen.

Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

Piggdekkavgiften er et velkjent gebyr i mange større norske byer.

Men avgiften drar stadig inn mindre penger til kommunene.

På et år har det vært en betydelig nedgang. Prosentmessig falt inntekten mest i Kristiansand, med drøyt 25 prosent.

– Ved utgangen av 2021 hadde vi rundt 11,6 millioner kroner i inntekt fra piggdekkavgiften, sier miljøvernsjef i Kristiansand, Stein Erik Watne.

I 2022 solgte kommunen oblater for 8,6 millioner kroner.

– Det gir indikasjon på at ordningen har fungert og det er grunn til å tro av andelen piggfrie dekk har økt, sier Watne.

Han påpeker at hensikten med piggdekkgebyret er å redusere graden av svevstøv og utfordringen med luftforurensing.

Stein Erik Watne

Miljøvernsjef i Kristiansand kommune Stein Erik Watne tror flere nå velger å kjøre piggfritt.

Foto: Morten Klaussen

Klar trend

NRK har hentet inn tall fra flere andre storbyer som også har piggdekkavgift.

I Oslo var det en nedgang i inntektene fra piggdekkavgiften fra 35,2 millioner kroner i 2021, til 33,8 millioner kroner i fjor.

Kjører du med piggfrie dekk?

Også i Trondheim og Bergen har det blitt tatt inn mindre penger i fjor enn året før. Og slik har det vært i flere år.

– Flere velger å kjøre piggfritt, derfor betaler færre avgift, sier Mads Leonhardsen som er avdelingsleder ved Trondheim parkering.

Han understreker også at det kunne vært bedre kontroller om alle som kjører med piggdekk faktisk har betalt det de skal.

– Vi kontrollerer i utgangspunktet bare parkerte biler, så oppdagelsesrisikoen kunne vært høyere.

Forventer du at inntekten vil gå mer ned i årene som kommer?

– Det er det som er trenden per i dag, men litt usikre er vi nok.

Hensikten med gebyrordningen er å redusere svevestøv og redusere luftforurensingen.

Les også Håper å unngå konflikter i skiløypene

Skiløpere og gående i skiløype på Hovden

Alle burde ikke velge bort piggene

Regiondirektør i Trygg Trafikk Agder, May-Lene Rasmussen Noddeland sier også de merker nedgangen i bruken av piggdekk.

Men hun understreker at det er viktig at begge dekktypene brukes for at trafikkbildet skal være tryggest mulig.

– Piggdekk gir bedre veigrep og kortere stoppelengde på isdekte veier.

Tror du vi nærmer oss en grense for hvor mange piggfrie dekk det skal være på norske veier?

– Jeg tenker det vil være situasjonsbetinget. På mange områder vil piggfritt være veldig greit fordi forholdene tilsier det. Andre ganger vil det være mer fornuftig å bruke piggdekk. Det er også situasjoner hvor det er lurest å la bilen stå uansett hvilke dekk man har.

Regionleder i Agder May-Lene Rasmussen Noddeland, Trygg Trafikk

May-Lene Rasmussen Noddeland i Trygg Trafikk Agder har merket nedgangen i bruken av piggdekk.

Foto: Trygg Trafikk
null
Spiller nå
Lett å få flyskrekk av dette - men det finnes råd 00:41
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 14 1,58 kr
Dyrest kl. 20 2,56 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,6 kr 25 min.
  • Dusje 6,3 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,8 kr En vask
  • Varmeovn 1,5 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Mars 2023 – mars 2024
    + 6,1 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 4,9 %