I butikken Image i Kristiansand henger det ingen salgsplakater.
Gorine Forum driver klesbutikken. For første gang har hun valgt å boikotte Black Friday, og velger å markere dagen på en annen måte.
– Vi har valgt å starte noe som heter Blue Friday til inntekt til Blå Kors.
En del av omsetningen vil gå til den frivillige organisasjonen. Ønsket til Forum er at fokuset skal snus bort fra salgshysteriet.
Det var Fædrelandsvennen som omtalte saken først.
For stort press
Andre butikker forteller at konkurransen gjør dem avhengig av Black Friday. Forum har selv bukket under for presset tidligere år.
– Skal jeg være helt ærlig har jeg aldri vært noe glad i Black Friday. Det er noe som har blitt bredt utover oss. Det har blitt et press på å ha mer salg, og jeg er ikke en fan.
I år velger Image å gi 10 prosent av omsetningen på Black Friday til Blå Kors.
Foto: Anna Rut Tørressen / NRKHun frykter at dette salgspresset er ødeleggende for omsetningen til lokale butikker.
– Jeg tenker på de små bedriftene som trenger den lokale handelen. Hvis vi har lyst å beholde dem må vi handle i butikkene. Sånn er det bare, sier Forum.
Hva synes du om black friday?
– En uting
BliVakker er en av de største skjønnhetsbutikkene i Norge på nett. De har vært med på salgstradisjonen lenge.
I år har de gått over til black november, men også de vurderer endringer til neste år.
– Vi vil evaluere etterpå, og se hva vi skal gjøre. Det blir sikkert en endring, og om noen år har vi kanskje ikke Black Friday i Norge i det hele tatt, sier konsernsjef Kolbjørn Ertzeid.
Kolbjørn Ertzeid tror de vil gjøre endringer til neste år.
Foto: Anna Rut Tørressen / NRKOgså lokalbutikken No. 1 i Kristiansand tenker annerledes om salgsdagen.
De har så å si boikottet Black Friday de fire siste årene.
– Jeg syntes det er en uting. Vi har heller gitt en prosentdel av omsetningen til veldedige formål. Det setter kundene pris på, forteller butikksjef Lene Østensen.
For nisjebutikken er det uaktuelt med salg i hele butikken rett før jul.
– Når vi har bygd opp butikken til den viktigste handelen for oss, for så og ha salg i hele butikken, sier det kanskje seg selv. Vi er en liten nisjebutikk, og for at vi skal overleve kan vi ikke gi rabatter støtt og stadig.
Daglig leder for butikken No. 1, Lene Østensen syntes ikke noe om Black Friday for lokalbutikkenes del.
Foto: Anna Rut Tørressen / NRKButikkeier på Image har et ønske om at flere butikker bytter fokus denne dagen.
– Det største håpet er å starte noe større, og kanskje få flere med på å tenke veldedighet, sier Forum.