NRK Meny
Normal

– Mye ulovlig kjøreopplæring

– Folk som nesten ikke kan starte bilen, tror de er klare for oppkjøring, sier Alf Yngve Bjørnstøl hos UFO Trafikkskole i Kristiansand.

Kjøreskoleopplæring

Mange lærer å kjøre bil av personer som ikke er fagutdannet. Det er en stor utfordring, mener bransjen.

Foto: Illustrasjonbilde/Arkiv / NRK

Han advarer mot ulovlig kjøreopplæring.

– Generelt er det svært dårlig kvalitet på det de holder på med. De har dårlig forståelse for trafikk, sier Bjørnstøl.

Såkalte L-skoler er stort sett enkeltpersoner som tar betalt for å gi kjøretimer før eksamen. Det er ulovlig.

– Dårlig kvalitet

Hos UFO Trafikkskole kommer det ofte elever som vil ta førerkortet med kun opplæringen fra en L-skole.

– Folk kommer til oss og sier de har vært gjennom opplæringa, men vi gjennomskuer ganske fort at de har vært på en L-skole. Kvaliteten er rett og slett for dårlig, sier Bjørnstøl.

Han forteller han selv observerer de ulovlige aktørene i byen.

– Vi ser de kjører rundt i byen og kjenner bilene. Det er ganske mye av det, sier Bjørnstøl.

Øvelseskjøring eller undervisning

Torgeir Røynlid

Torgeir Røynlid, Statens vegvesen.

Foto: Thomas Sommerset / NRK

Statens vegvesen er godt kjent med problemet, og anslår at det bare i Kristiansand er 15–20 biler som brukes til dette formålet.

Privat øvelseskjøring er lov, men kun autoriserte trafikkskoler kan gi undervisning mot betaling.

– I utgangspunktet kan man øvelseskjøre med hvem man vil, men ikke mot betaling. Vi må bevise at det blir betalt for undervisninga, og det er vanskelig, sier rådgiver Torgeir Røynlid i tilsynsseksjonen.

Er det mer utbredt i noen miljøer?

– Det er mer vanlig blant flerkulturelle og personer som kanskje har språkproblemer. Folk fra samme land går sammen om å kjøre. Det er ikke noe galt i det. Problemet oppstår når det blir butikk ut av det, når man tar betalt for å kjøre, sier Røynlid.

Statens vegvesen samarbeider med politi, skattemyndigheter og Nav.

– Vi har et godt bilde av det som skjer, men bevisførselen er vanskelig, sier Røynlid.

– Plagsom konkurrent

Konkurransen fra de ulovlige L-skolene tar kunder fra de autoriserte trafikkskolene, men Bjørnstøl hos UFO Trafikkopplæring sier det er flere grunner til at han reagerer på den ulovlige opplæringa.

– For å kunne få godkjenning må du forholde deg til en seriøs skole, men vi taper penger på at det er så mye svart kjøring, sier Bjørnstøl.

Den obligatoriske delen av kjøreopplæringen må uansett gjennomføres ved en autorisert kjøreskole.