Problemene med ulovlige og useriøse aktører som driver kjøreopplæring har vært størst på Østlandet.
Nå bekrefter også tilsynsavdelingen i Statens vegvesen Region Sør at det tilbys kjøretimer til halv pris i forhold til hva som er vanlig. De har ikke nøyaktige tall for mange det er snakk om, men at det tydelig har bredd om seg det siste halvåret.
LES: Ulovlige kjøreskoler et problem
Tre biler i drift
Dette gjelder spesielt i større byer som Kristiansand og Skien, men en omfattende sak blir nå også etterforsket av politiet i Flekkefjord.
Politiet ønsker ikke å kommentere saken av hensyn til etterforskningen. NRK kjenner til at den gjelder bruk av tre biler både på Sørlandet og Østlandet.
Slike saker er vanskelig å etterforske, fordi det er fullt lovlig å eie en bil med dobbelt pedalsett, og drive øvelseskjøring.
Vanskelige saker
Utfordringen er å bevise at det tas betalt svart.
– Det foregår i lovlige trafikkskolebiler. Det som er ulovlig er at de tar betalt for tjenesten. For oss er det litt vanskelig å bevise, sier leder for tilsynsseksjonen i region sør Einar Eskilt.
Derfor blir både Skatteetaten, NAV og politiet koblet inn.
- LES:
- LES:
- LES:
NETT-TV: Advarer mot useriøse aktører
Stryker lettere
Vegvesenet sier at de som benytter useriøs opplæring lettere stryker ved oppkjøring til førerkort.
– Vi ser det på tekniske ferdigheter, slik som giring, bremsing og bakkestart. Vi ser det også i forhold til vikeplikt og plassering i rundkjøring, sier Torgeir Røynlid som inntil nylig selv var sensor ved trafikkstasjonen i Kristiansand.
– De faller dessverre igjennom i alle ledd. Vi ser at det er store hull i opplæringen.
– Hvor lett gjennomskuer dere opplæring?
– Det skjer nokså fort. I verste fall ser vi det i det vi setter i gang ute på plassen her og før første påkjøring på E39, sier Røynlid.
– Sjekk skolene
Tilsynsleder Eskilt ber både foreldre og elevene selv om å være kritiske til valg av skole. Han viser til at skolene har en rekke krav på seg til både lærere, lokalet, undervisningsplan og kvalitetssystem.
– Prat med faglig leder og spør om strykprosent. Se på bilene og sjekk de opp så du er sikker på å velge en lovlig og godkjent skole, sier Eskilt.
Han er spesielt skeptisk til enkeltpersoner, som driver all opplæring fra bilen:
– Det er et dårlig signal. Hvis de kun driver fra bil, ville jeg ha vært veldig skeptisk. Det er krav til å ha klasserom å undervise i.
Bransjen prøver å stanse dem
De som benytter ufaglært kjøreopplæring må til en godkjent skole for å ta den obligatoriske delen av kjøreopplæringen.
Der prøver Autoriserte trafikkskolers landsforbund (ATL) å gripe inn.
– Det er dessverre skoler som samarbeider med disse useriøse aktørene. ATL er veldig tydelig på at vi ikke ønsker disse medlemmene, sier administrerende direktør Sonja Sporstøl.
Hun synes useriøse aktører ødelegger for hele bransjen, fordi en del elever blir lurt.
– Vi har dessverre opplevd ganske mange tilfeller hvor noen har kjøpt en pakkeløsning, hatt et par timer, så er skolen forduftet, pengene borte og ingen å klage til, sier Sporstøl.
Også hun ber folk som skal ta førerkort om å velge en seriøs aktør.