– Handelsstanden i Norge vil oppleve en vekst av dette. Nettbutikker, men også spesielt handlesentre og sentrumsnære butikker vil oppleve stor vekst nå, sier Einar Øgrey Brandsdal, daglig leder og eier av Brandsdal Group.
For Netthandelen-gründer Brandsdal har momsfritaket på netthandel under 350 kroner vært et irritasjonsmoment siden det ble innført. Flere andre næringsdrivende har også opplevd dette som frustrerende, ifølge han.
– Denne regelen har blitt diskutert jevnlig i tre år. Vi har brukt mye tid og sparret med en haug av politikere for å få dem til å forstå hvor viktig det er å fjerne denne regelen.
Like konkurransevilkår
I motsetning til andre land som har betydelig lavere avgiftsfri grense eller er i ferd med å fjerne den, har Norge skilt seg ut med en høy avgiftsfri grense for netthandel fra utlandet.
Når KrF nå har fått gjennomslag for å fjerne grensen fra 1. januar 2020, vil det endelig bli like konkurransevilkår, hevder Kolbjørn Ertzeid, finansdirektør i Brandsdal Group.
– Vi har alltid ment at det bør være likt om vi solgte et visst produkt i Norge til samme pris som det en svensk netthandel skulle ha solgt det til norske forbrukere for. Det burde jo aldri vært lagt opp slik at det var lurere å kjøpe importerte produkter fra utlandet enn å kjøpe det i Norge, sier Ertzeid.
Heidi Sørvig, daglig leder i Kvadraturforeningen i Kristiansand mener også regelendringen er fornuftig.
– Nå blir det endelig like konkurransevilkår for norske og internasjonale handelsdrivende, sier Sørvig.
– Burde dette blitt gjort tidligere?
– Som medlem av tjenestenæringenes hovedorganisasjon Virke, mener vi at dette burde ha trådt i kraft allerede fra 1. januar 2019.
– Vil føre til prissjokk
Ifølge KrFs eget budsjett kan fjerningen av grensen øke statens merinntekter med 750 millioner kroner når avgiften på fortollingen også blir tatt med i betraktningen.
EU jobber med å lage en digital fortollingsløsning som skal komme i 2021. Randi Flesland, direktør i Forbrukerrådet, sa i Dagsnytt 18 onsdag at en fjerning av grensen før denne løsningen er på plass, vil føre til et prissjokk for norske forbrukere.
Til tross for at den store taperen vil bli forbrukerne, ser Brandsdal for seg mange positive ringvirkninger.
– Alle næringsdrivende vil tjene på dette. Det vil også arbeidstakerne. Det blir enorme mengder med mennesker i arbeid etter dette, hevder Brandsdal.
Ertzeid mener pilen peker i riktig retning for det flere har opplevd som en butikkdød på Sørlandet.
– Det er jo mye snakk om butikkdød flere steder. Vi som nettbutikk har også skyld i dette, men vi konkurrer til tross for dette på like vilkår. Alle som selger mindre varer kommer til å vinne på fjerningen av denne grensen.