Leksjon 1 Målet med leksjon 1 er å kunne synge durskalaen, kunne synge melodier som består av trinnvis bevegelse og sprang til grunntonen, kunne fremføre rytmisk forløp som består av 4-deler og halvnoter og å kjenne lyden av akkordprogresjonen T-D7-T. Av Trond Ole Paulsen
Leksjon 2 Målet med leksjon 2 er å kunne synge en harmonisk mollskala, få trening i å synge melodier i harmonisk moll som består av trinnvis bevegelse og sprang til grunntonen og å få trening i å fremføre rytmisk forløp som består av 4-deler og halvnoter. Du skal også kunne kjenne lyden av akkordprogresjonen T-D7-T i harmonisk moll. Av Trond Ole Paulsen
Leksjon 3 Målet med leksjon 3 er å få trening i å synge durmelodier som består av trinnvis bevegelse og sprang til grunntonen, få trening i år fremføre rytmisk forløp som består av 8-deler, 4-deler og punkterte halvnoter og å kjenne lyden av akkordprogresjonen T-S-T i dur. Av Trond Ole Paulsen
Leksjon 4 Målet med Leksjon 4 er å få trening i å synge melodier i ren moll som består av trinnvis bevegelse og sprang til grunntonen, å få trening i å fremføre rytmisk forløp som består av 8-deler, 4-deler, halvnoter og punkterte halvnoter og å kjenne lyden av akkordprogresjonen T-S-T i moll. Av Trond Ole Paulsen
Leksjon 5 Målet med leksjon 5 er å få trening i å synge durmelodier består av trinnvis bevegelse og treklangsbevegelse på tonika, få trening i å fremføre rytmisk forløp som består av 16-deler, 8 deler og 4-deler og å kjenne lyden av akkordprograsjon T-S-D-T (den tonale kadens) i dur. Av Trond Ole Paulsen
Leksjon 6 Målet med leksjon 6 er å få trening i å synge melodier i harmonisk moll som består av trinnvis bevegelse, sprang til grunntonen og treklangsbevegelse på tonika, få trening i å fremføre rytmisk forløp som består av 16-deler, 8 deler og 4-deler og kjenne lyden av akkordprogresjonen T-S-D-T (den tonale kadens) i harmonisk moll. Av Trond Ole Paulsen
Leksjon 7 Målet med leksjon 7 er å få trening i å synge durmelodier som består av trinnvise bevegelse i sprang til grunntone og femte trinn og treklangsbevegelse på tonika, og få trening i å fremføre rytmisk forløp i 6/8 takt, som består av punktert halvnote, punktert firedel, firedel og åttendedel og å kjenne lyden av den tonale kadens i dur, der subdominanten har tilføyd sekst og der dominanten har sus4 oppløsning. Av Trond Ole Paulsen
Leksjon 8 Målet med Leksjon 8 er å kunne synge de tre mollskalaene harmonisk moll, ren moll og melodisk moll, få terning i å synge mollmelodier som består av trinnvis bevegelse, sprang til grunntone og femte trinn, treklangsbevegelse på tonika og der sjette og syvende trinn opptrer som både høyt og lavt og å få trening i å framføre rytmiske forløp i 6/8 takt, som består av punktert halvnote, punktert firedel, firedel og åttendel. Av Trond Ole Paulsen
Leksjon 9 Målet med Leksjon 9 er å få trening i å synge durmelodier som består av trinnvise bevegelse, sprang til grunntone og femte trinn og treklangsbevegelse på tonika, få trening i å fremføre rytmisk forløp i 4/4 takt som inneholder punktert halvnote og trioler og å kjenne lyden av akkordprogresjonen T-Ss7-D7-T. Av Trond Ole Paulsen
Instrumentleksikon Musikere fra populærmusikken og Kringkastingsorkesteret viser ulike spillteknikker på sine instrumenter. Bli også kjent med mer sjeldne instrumenter. Av Per Kristian Johansen Hasselberg
Musikk i perspektiv - fagfornyelsen Her finner du artikler som hjelper deg å forstå hva musikk er, hvordan musikk er bygd opp, og hvordan musikk virker i samfunnet og gjennom historien. Av Per Kristian Johansen Hasselberg
Musikkfordypning Her finner du artikler om komponering, gehørtrening og formidling. Av Per Kristian Johansen Hasselberg
Instruksjon og ledelse Her finner du artikler knyttet tilknyttet instruksjon og ledelse, sortert etter ensembleledelse og produksjonsledelse. Av Per Kristian Johansen Hasselberg
Ergonomi og bevegelse Her finner du artikler om treningsprinsipper, styrkeøvelser og dans. Timani-øvelsene er særlig viktig for deg som musiker. Av Live Marie Toft Sundbye og Per Kristian Johansen Hasselberg