Hopp til innhold

Håper på turistboom etter «Frost 2»

Reiselivsbedrifter håper Disneys nye storfilm vil øke interesse for Norge som turistmål.

Boazo sámi siida, Nina Kristine Eira Sara og Nils Henrik SAra

OPPLEVE SAMISK KULTUR: Samiske reiselivsbedrifter håper at flere vil komme til Norge for å oppleve samisk kultur.

Foto: Vidar Hoel

Denne uken har Disneys nye storsatsing, «Frost 2» premiere på kinoer over hele verden. Filmen er en oppfølger til megasuksessen «Frost», som er den mest innbringende animasjonsfilmen noensinne.

Filmskaperne har hentet en stor del av inspirasjonen til filmen fra Norge og fra samisk kultur.

Visit Norway tror at den ny filmen vil skape økt interesser for turister å oppleve norsk og samisk kultur.

– Ja absolutt. Internasjonalt går de nye reisetrenden på at turister ønsker å oppleve det som er ekte og naturlig, og særegne kulturer som ikke er så kjent. Dette kommer vi også til å bruke i vår markedsføring, sier mediespesialist i Visit Norway Harald Hansen.

Frost 2

INSPIRERT AV NORD-NORGE: Filmen «Frost 2 » er inspirert av nordnorsk natur og samisk kultur.

Foto: Walt Disney Animation Studios

Håper folk blir nysgjerrige

Elen Solbritt Eira Utsi, som driver reiselivsbedriften «Boazo Sámi Siida» sammen med familien, håper på flere turister.

– Det er jo veldig spesielt at samisk kultur blir spredt utover hele verden på denne måten. Vi håper jo at det vil gjøre folk nysgjerrige på oss, sier Elen Solbritt Eira Utsi.

Elen Solbritt Eira Utsi og Berit Anne Sara Eira

UTVIDER DRIFTEN: Elen Solbritt Eira Utsi håper «Frost 2» vil føre til at flere ønsker å oppleve samisk kultur. Her sammen med mor Berit Anne Sara Eira.

Foto: Privat

Familien tilbyr turister samiske opplevelser utenfor Alta i Nord-Norge. De har siden begynnelsen av 2000-tallet tatt imot turister som ønsker å bli kjent med samisk kultur og reindrift.

Til høsten skal et helt nytt turistanlegg stå ferdig.

– Vi håper jo på stor innrykk. Vi er i alle fall klare til å ta imot flere turister, sier Utsi.

Flere turister fra USA

Det er ikke bare samisk reiseliv som kan nyte godt av Disney-produksjonen.

Da den første «Frost» filmen ble lansert i 2013, samarbeidet Visit Norway med Disney om å markedsføre Norge som inspirasjonskilde til «Frost».

Harald Hansen

VISIT NORWAY: – Amerikanske turoperatører har også allerede lansert «Frost 2» turer til Norge, sier mediespesialist i Visit Norway, Harald Hansen.

Foto: Astrid Waller / Astrid Waller

Kampanjen førte til en voldsom økning av turister til Norge, spesielt fra USA. På fem år økte antall gjestedøgn fra USA med 170 prosent, og USA er nå det tredje største markedet for Norge.

– Hvordan effekt «Frost 2» vil ha, er vanskelig å si på forhånd, men vi ser at amerikanske turoperatører allerede nå har lansert «Frost 2» turer til Norge, sier mediespesialist i Visit Norway Harald Hansen.

Pressetur sammen med Disney

Visit Norway har jobbet sammen med Disney for å markedsføre filmen og Norge. Dette samarbeidet har ikke vært like stort som i 2013, men tidligere i høst arrangerte de en pressetur for utenlandske journalister.

Pressetur med Visit Norway og Disney produsent Peter Del Vecho

PRESSETUR MED DISNEY: Visit Norway og Disney tok med internasjonale journalister på pressetur i Norge. De besøkte blant annet familien til Nina og Per Ole Oskal på Saltfjellet. På turen var også «Frost» produsent Peter Del Vecho med.

Foto: Raymond Limstrand Jakobsen / Visit Bodø

Hensikten var å vise Norge som inspirasjonskilde for «Frost 2».

– Dette er en annen måte å markedsføre på. Vi har også kjørt ut pressemeldinger til alle våre markeder i Europa og Nord- Amerika. Det er klart vi bruker filmen så mye som vi kan, men det er vanskelig å si på forhånd hvordan effekt dette vil ha, sier Hansen.

Korte nyheter

  • Sáhttá oažžut sámi mánáidgárddeossodaga

    Hámmerfeastta suohkan sáhttá oažžut sámi mánáidgárddeossodaga boahtte čavčča.

    Suohkan čállá iežas neahttasiidui ahte sii áigot kártet dárbbuid ásahit sámi ossodaga suohkanis.

    Sii dáhttot ássiid dieđihit beroštumiid suohkana neahttasiiddu bokte.

    Hammerfest
    Foto: Atle Markeng
  • Snøvarsel i nord – nå er det på tide å skifte til vinterdekk

    Et lavtrykk er på vei inn over Nord-Norge og bringer med seg snø, sludd og kraftige byger, melder Meteorologisk institutt.

    Torsdag kveld ventes temperaturene å synke, og Meteorologisk institutt har sendt ut gult farevarsel for snø.
    – Fra torsdag kveld og gjennom fredag kan det legge seg snø på veiene i lavlandet, særlig i indre strøk.

    På kysten kommer nedbøren som regn og sludd, men i perioder med kraftige byger kan det også snø der, heter det i varselet.

    I fjellet kan det komme opptil 30 centimeter snø på 24 timer, og vinden kan skape snøfokk og vanskelige kjøreforhold.

    Med glatte veier og frosne frontruter er det på tide å finne fram vinterdekkene.
    Statens vegvesen minner om at kravet til minst tre millimeter mønsterdybde nå gjelder for Nordland, Troms og Finnmark fra 16. oktober.

    – Det er lurt å være i forkant. Mange venter til det første snøfallet, men da kan det allerede være for sent, sier politiet, som ber bilister sjekke vær og føreforhold nøye før de legger ut på tur – særlig i høyere strøk.

    Webkamera fra Kaperdalen på Senja 16. oktober, kl. 06.48

    Snø i Kaperdalen, 16. okt 2025
    Foto: Webkamera / Statens vegvesen
  • Vejolaš vuoitit luođi Mikkel Gaupas

    Les på norsk.

    Dán jagi TV-akšuvnnas lea vejolašvuohta vuoitit iešguđetlágan áššiid ja seammá áigge čoaggit ruđa sidjiide geat dan dárbbašit.

    Okta vuoituin masa sáhtát fállat lea luohti Mikkel Gaupas. Dat sáhttá leat erenoamáš skeaŋka alccet, dahje geasanu gii du mielas dan ánssáša.

    Mikkel Gaup mielas dát lea hui somás idea.

    – Speanta oaidnit man olu boahtá sisa dan oktavuođas, illuda son.

    Dán jagáš ruđat TV-akšuvnnas mannet Atlas-lihttui, mii galgá rahpat uvssaid doaibmavádjigiidda geat ellet soađis ja geafivuođas.

    Geahča TV-akšuvnna NRK1:s sotnabeaivve 19. golggotmánu, dii 19:50-23:10

    Dáppe beasat geahččat eará vuoituid.

    Mikkel Gaup smiler i samisk drakt
    Foto: Dan Robert Larsen