Hopp til innhold

Håper på turistboom etter «Frost 2»

Reiselivsbedrifter håper Disneys nye storfilm vil øke interesse for Norge som turistmål.

Boazo sámi siida, Nina Kristine Eira Sara og Nils Henrik SAra

OPPLEVE SAMISK KULTUR: Samiske reiselivsbedrifter håper at flere vil komme til Norge for å oppleve samisk kultur.

Foto: Vidar Hoel

Denne uken har Disneys nye storsatsing, «Frost 2» premiere på kinoer over hele verden. Filmen er en oppfølger til megasuksessen «Frost», som er den mest innbringende animasjonsfilmen noensinne.

Filmskaperne har hentet en stor del av inspirasjonen til filmen fra Norge og fra samisk kultur.

Visit Norway tror at den ny filmen vil skape økt interesser for turister å oppleve norsk og samisk kultur.

– Ja absolutt. Internasjonalt går de nye reisetrenden på at turister ønsker å oppleve det som er ekte og naturlig, og særegne kulturer som ikke er så kjent. Dette kommer vi også til å bruke i vår markedsføring, sier mediespesialist i Visit Norway Harald Hansen.

Frost 2

INSPIRERT AV NORD-NORGE: Filmen «Frost 2 » er inspirert av nordnorsk natur og samisk kultur.

Foto: Walt Disney Animation Studios

Håper folk blir nysgjerrige

Elen Solbritt Eira Utsi, som driver reiselivsbedriften «Boazo Sámi Siida» sammen med familien, håper på flere turister.

– Det er jo veldig spesielt at samisk kultur blir spredt utover hele verden på denne måten. Vi håper jo at det vil gjøre folk nysgjerrige på oss, sier Elen Solbritt Eira Utsi.

Elen Solbritt Eira Utsi og Berit Anne Sara Eira

UTVIDER DRIFTEN: Elen Solbritt Eira Utsi håper «Frost 2» vil føre til at flere ønsker å oppleve samisk kultur. Her sammen med mor Berit Anne Sara Eira.

Foto: Privat

Familien tilbyr turister samiske opplevelser utenfor Alta i Nord-Norge. De har siden begynnelsen av 2000-tallet tatt imot turister som ønsker å bli kjent med samisk kultur og reindrift.

Til høsten skal et helt nytt turistanlegg stå ferdig.

– Vi håper jo på stor innrykk. Vi er i alle fall klare til å ta imot flere turister, sier Utsi.

Flere turister fra USA

Det er ikke bare samisk reiseliv som kan nyte godt av Disney-produksjonen.

Da den første «Frost» filmen ble lansert i 2013, samarbeidet Visit Norway med Disney om å markedsføre Norge som inspirasjonskilde til «Frost».

Harald Hansen

VISIT NORWAY: – Amerikanske turoperatører har også allerede lansert «Frost 2» turer til Norge, sier mediespesialist i Visit Norway, Harald Hansen.

Foto: Astrid Waller / Astrid Waller

Kampanjen førte til en voldsom økning av turister til Norge, spesielt fra USA. På fem år økte antall gjestedøgn fra USA med 170 prosent, og USA er nå det tredje største markedet for Norge.

– Hvordan effekt «Frost 2» vil ha, er vanskelig å si på forhånd, men vi ser at amerikanske turoperatører allerede nå har lansert «Frost 2» turer til Norge, sier mediespesialist i Visit Norway Harald Hansen.

Pressetur sammen med Disney

Visit Norway har jobbet sammen med Disney for å markedsføre filmen og Norge. Dette samarbeidet har ikke vært like stort som i 2013, men tidligere i høst arrangerte de en pressetur for utenlandske journalister.

Pressetur med Visit Norway og Disney produsent Peter Del Vecho

PRESSETUR MED DISNEY: Visit Norway og Disney tok med internasjonale journalister på pressetur i Norge. De besøkte blant annet familien til Nina og Per Ole Oskal på Saltfjellet. På turen var også «Frost» produsent Peter Del Vecho med.

Foto: Raymond Limstrand Jakobsen / Visit Bodø

Hensikten var å vise Norge som inspirasjonskilde for «Frost 2».

– Dette er en annen måte å markedsføre på. Vi har også kjørt ut pressemeldinger til alle våre markeder i Europa og Nord- Amerika. Det er klart vi bruker filmen så mye som vi kan, men det er vanskelig å si på forhånd hvordan effekt dette vil ha, sier Hansen.

Korte nyheter

  • Fosen-rettssaken: Ba om frifinnelse

    I sin avsluttende prosedyre i rettssaken mot Fosen-aksjonistene i Oslo tingrett mandag, la aksjonistenes forsvarer Olaf Halvorsen Rønning ned påstand om at de 13 tiltalte i saken frifinnes.

    I sin prosedyre viste han blant annet til at de tiltalte handlet slik de gjorde fordi de opplevde at det i denne saken ikke fantes alternative ytringsformer for å få sentrale myndigheter til å erkjenne at det pågikk et menneskerettighetsbrudd i Norge, og få myndighetene til å følge opp en enstemmig dom fra Høyesterett.

    – Etter vårt syn er disse handlingene de har foretatt, rettmessige i lys av den retten de har etter Grunnloven og EMK til å ytre seg i fred, sier Rønning.

    Han trakk også fram at folk som har engasjert seg i saken hadde skrevet kronikker, arrangert lovlige demonstrasjoner, holdt appeller og skrevet leserinnlegg.

    Likevel hadde ikke regjeringen fått på plass en løsning som fikk menneskerettighetsbruddet til å opphøre.

    Aktoratet la fram påstand om at Fosen-aksjonistene bør straffes med bøter på 6000 kroner hver, eller fengsel i seks dager.

    12. april forkynnes dommen til de tiltalte.

  • 13 kunstnere fra Nordland får Statens kunstnerstipend

    12.000 kunstnere i alderen 20-80 år søkte om å motta Statens kunstnerstipend. Av dem har 13 fra Nordland fått det gjeve stipendet:

    Kristine Larmo

    Lasse Marhaug (bildet)

    Fredrik Tjærandsen

    Markus Johnsen Thonhaugen:

    Astrid Felicia Ardagh

    Thoralf Fagertun Karoline

    Una Moen

    Marianne Lauritsen

    Truls Krane Meby

    Cathinka Mæhlum

    Pernille Øiesvold Øien

    Marie Kristine Skogvang-Stork

    Mia Tian Stenbro

    Utvalgsleder i Statens kunstnerstipend, Arnfinn Bjerkestrand, forteller at det var hard konkurranse for å motta stipend.

    – Vi har 120 representantar i 23 komitear som har vurdert søknadene. De har gjort tøffe prioriteringer og svært mange kvalifiserte søkerere får avslag.

    Lasse Marhaug
    Foto: Presse