Denne uken har Disneys nye storsatsing, «Frost 2» premiere på kinoer over hele verden. Filmen er en oppfølger til megasuksessen «Frost», som er den mest innbringende animasjonsfilmen noensinne.
Filmskaperne har hentet en stor del av inspirasjonen til filmen fra Norge og fra samisk kultur.
Visit Norway tror at den ny filmen vil skape økt interesser for turister å oppleve norsk og samisk kultur.
– Ja absolutt. Internasjonalt går de nye reisetrenden på at turister ønsker å oppleve det som er ekte og naturlig, og særegne kulturer som ikke er så kjent. Dette kommer vi også til å bruke i vår markedsføring, sier mediespesialist i Visit Norway Harald Hansen.
INSPIRERT AV NORD-NORGE: Filmen «Frost 2 » er inspirert av nordnorsk natur og samisk kultur.
Foto: Walt Disney Animation StudiosHåper folk blir nysgjerrige
Elen Solbritt Eira Utsi, som driver reiselivsbedriften «Boazo Sámi Siida» sammen med familien, håper på flere turister.
– Det er jo veldig spesielt at samisk kultur blir spredt utover hele verden på denne måten. Vi håper jo at det vil gjøre folk nysgjerrige på oss, sier Elen Solbritt Eira Utsi.
UTVIDER DRIFTEN: Elen Solbritt Eira Utsi håper «Frost 2» vil føre til at flere ønsker å oppleve samisk kultur. Her sammen med mor Berit Anne Sara Eira.
Foto: PrivatFamilien tilbyr turister samiske opplevelser utenfor Alta i Nord-Norge. De har siden begynnelsen av 2000-tallet tatt imot turister som ønsker å bli kjent med samisk kultur og reindrift.
Til høsten skal et helt nytt turistanlegg stå ferdig.
– Vi håper jo på stor innrykk. Vi er i alle fall klare til å ta imot flere turister, sier Utsi.
Flere turister fra USA
Det er ikke bare samisk reiseliv som kan nyte godt av Disney-produksjonen.
Da den første «Frost» filmen ble lansert i 2013, samarbeidet Visit Norway med Disney om å markedsføre Norge som inspirasjonskilde til «Frost».
VISIT NORWAY: – Amerikanske turoperatører har også allerede lansert «Frost 2» turer til Norge, sier mediespesialist i Visit Norway, Harald Hansen.
Foto: Astrid Waller / Astrid WallerKampanjen førte til en voldsom økning av turister til Norge, spesielt fra USA. På fem år økte antall gjestedøgn fra USA med 170 prosent, og USA er nå det tredje største markedet for Norge.
– Hvordan effekt «Frost 2» vil ha, er vanskelig å si på forhånd, men vi ser at amerikanske turoperatører allerede nå har lansert «Frost 2» turer til Norge, sier mediespesialist i Visit Norway Harald Hansen.
Pressetur sammen med Disney
Visit Norway har jobbet sammen med Disney for å markedsføre filmen og Norge. Dette samarbeidet har ikke vært like stort som i 2013, men tidligere i høst arrangerte de en pressetur for utenlandske journalister.
PRESSETUR MED DISNEY: Visit Norway og Disney tok med internasjonale journalister på pressetur i Norge. De besøkte blant annet familien til Nina og Per Ole Oskal på Saltfjellet. På turen var også «Frost» produsent Peter Del Vecho med.
Foto: Raymond Limstrand Jakobsen / Visit BodøHensikten var å vise Norge som inspirasjonskilde for «Frost 2».
– Dette er en annen måte å markedsføre på. Vi har også kjørt ut pressemeldinger til alle våre markeder i Europa og Nord- Amerika. Det er klart vi bruker filmen så mye som vi kan, men det er vanskelig å si på forhånd hvordan effekt dette vil ha, sier Hansen.