Hopp til innhold

Håper på turistboom etter «Frost 2»

Reiselivsbedrifter håper Disneys nye storfilm vil øke interesse for Norge som turistmål.

Boazo sámi siida, Nina Kristine Eira Sara og Nils Henrik SAra

OPPLEVE SAMISK KULTUR: Samiske reiselivsbedrifter håper at flere vil komme til Norge for å oppleve samisk kultur.

Foto: Vidar Hoel

Denne uken har Disneys nye storsatsing, «Frost 2» premiere på kinoer over hele verden. Filmen er en oppfølger til megasuksessen «Frost», som er den mest innbringende animasjonsfilmen noensinne.

Filmskaperne har hentet en stor del av inspirasjonen til filmen fra Norge og fra samisk kultur.

Visit Norway tror at den ny filmen vil skape økt interesser for turister å oppleve norsk og samisk kultur.

– Ja absolutt. Internasjonalt går de nye reisetrenden på at turister ønsker å oppleve det som er ekte og naturlig, og særegne kulturer som ikke er så kjent. Dette kommer vi også til å bruke i vår markedsføring, sier mediespesialist i Visit Norway Harald Hansen.

Frost 2

INSPIRERT AV NORD-NORGE: Filmen «Frost 2 » er inspirert av nordnorsk natur og samisk kultur.

Foto: Walt Disney Animation Studios

Håper folk blir nysgjerrige

Elen Solbritt Eira Utsi, som driver reiselivsbedriften «Boazo Sámi Siida» sammen med familien, håper på flere turister.

– Det er jo veldig spesielt at samisk kultur blir spredt utover hele verden på denne måten. Vi håper jo at det vil gjøre folk nysgjerrige på oss, sier Elen Solbritt Eira Utsi.

Elen Solbritt Eira Utsi og Berit Anne Sara Eira

UTVIDER DRIFTEN: Elen Solbritt Eira Utsi håper «Frost 2» vil føre til at flere ønsker å oppleve samisk kultur. Her sammen med mor Berit Anne Sara Eira.

Foto: Privat

Familien tilbyr turister samiske opplevelser utenfor Alta i Nord-Norge. De har siden begynnelsen av 2000-tallet tatt imot turister som ønsker å bli kjent med samisk kultur og reindrift.

Til høsten skal et helt nytt turistanlegg stå ferdig.

– Vi håper jo på stor innrykk. Vi er i alle fall klare til å ta imot flere turister, sier Utsi.

Flere turister fra USA

Det er ikke bare samisk reiseliv som kan nyte godt av Disney-produksjonen.

Da den første «Frost» filmen ble lansert i 2013, samarbeidet Visit Norway med Disney om å markedsføre Norge som inspirasjonskilde til «Frost».

Harald Hansen

VISIT NORWAY: – Amerikanske turoperatører har også allerede lansert «Frost 2» turer til Norge, sier mediespesialist i Visit Norway, Harald Hansen.

Foto: Astrid Waller / Astrid Waller

Kampanjen førte til en voldsom økning av turister til Norge, spesielt fra USA. På fem år økte antall gjestedøgn fra USA med 170 prosent, og USA er nå det tredje største markedet for Norge.

– Hvordan effekt «Frost 2» vil ha, er vanskelig å si på forhånd, men vi ser at amerikanske turoperatører allerede nå har lansert «Frost 2» turer til Norge, sier mediespesialist i Visit Norway Harald Hansen.

Pressetur sammen med Disney

Visit Norway har jobbet sammen med Disney for å markedsføre filmen og Norge. Dette samarbeidet har ikke vært like stort som i 2013, men tidligere i høst arrangerte de en pressetur for utenlandske journalister.

Pressetur med Visit Norway og Disney produsent Peter Del Vecho

PRESSETUR MED DISNEY: Visit Norway og Disney tok med internasjonale journalister på pressetur i Norge. De besøkte blant annet familien til Nina og Per Ole Oskal på Saltfjellet. På turen var også «Frost» produsent Peter Del Vecho med.

Foto: Raymond Limstrand Jakobsen / Visit Bodø

Hensikten var å vise Norge som inspirasjonskilde for «Frost 2».

– Dette er en annen måte å markedsføre på. Vi har også kjørt ut pressemeldinger til alle våre markeder i Europa og Nord- Amerika. Det er klart vi bruker filmen så mye som vi kan, men det er vanskelig å si på forhånd hvordan effekt dette vil ha, sier Hansen.

Korte nyheter

  • Eai vel báhtareaddjit Stuorravuovddi bokte

    Dássái eai leat vel boahtán báhtareaddjit dahje migránttat Stuorravuovddi bokte Ruoššas Norgii.

    Gávcci jagi dassái bođii njuolggadusrievdadus ja dárkileappot teaksta, mii sáhttá dagahit ahte eai oppanassiige boađe.

    Nansen instituhta seniorduŧki Arild Moe navdá, ahte Ruošša ii háliit olgoriikalaččaid johtit guovllus gos sis leat olu militeara čiegusvuođat.

  • Álbmotválljejuvvon politihkkárat Fovse-ášši birra

    NRK čálii gieskat ahte Norgga Duopmársearvvi mielas lea ráđđehus atnán beare guhkes áiggi čuovvolit Fovse-duomu, ja sii ballet ahte dat sáhttá čuohcat luohttámuššii riektestáhtii.

    NRK lea jearran maid politihkalaš bellodagat Stuoradikkis oaivvildit duopmáriid vuorjašumi birra.

    – Mii vuordit ahte ráđđehus boahtá Stuorradiggái ja čilge movt sii háliidit sihkkarastit ahte olmmošvuoigatvuođat doahttaluvvojit Fovse-áššis, ja ahte jođánit gávdnet čovdosa, dadjá Ingvild Wetrhus Thorsvik, Gurutbellodaga stuorradiggeáirras.

    Stáhtaministtar vástida Duopmársearvái ahte Oljo- ja energiijadepartemeanttas lei árrat oktavuohta bieggafápmofitnodagaiguin ja boazodoaluin, muhto ovddasvástádus sihkkarastit boazodoalu vuoigatvuođaid lea stáhta duohken.

    – Mun sáhtán dáhkidit ahte mu ráđđehus dahká dan maid sáhttit gávdnat čovdosa dán hui váttes áššái, dadjá stáhtaministtar Jonas Gahr Støre (Bb) reivvestis.

    – Lea áibbas dohkketmeahttun ahte ráđđehus guokte jagi maŋŋel duomu ii leat vel fuolahan ahte olmmošvuoigatvuođarihkkumat loahpahuvvojit, lohká Lars Haltbrekken, Sosialisttalaš gurutbellodaga stuorradiggeáirras.

    – Áigegeavaheapmi lea šaddagoahtán stuora noađđin dán áššis, ja Ovddádusbellodat vuordá ahte ráđđehus jođánit buktá čovdosa, dadjá Terje Halleland, Ovddádusbellodaga energiijapolitihkalaš ovddasteaddji.


    NRK lea maid jearran nuoraidbellodagain maid sii oaivvildit Fovse-ášši birra.
    – Dál lea badjeláiggis ahte ráđđehus, gulahaladettiin guoskevaš boazodolliiguin, njulge boasttuvuođa riektan, dadjá AUF:s nubbijođiheaddji, Gaute Skjervø.

    – Jus šaddá presedeansan ahte eat čuovvul Alimusrievtti duomuid, de álgit mii sulastahttit riikkaid maiguin mii eat liiko buohtastahttit iežamet, dadjá Synnøve Kronen Snyen, Sosialisttalaš Nuoraid jođiheaddji.

    Loga bellodagaid vástádusaid áššis.

    Jonas Gahr Støre i Dubai
    Foto: Truls Antonsen / NRK
  • Viejega har fått akseptert bud på barnehagebygg

    Bygget der den lulesamiske barnehagen Viejega mánájgárdde holder til på Drag i Hamarøy, har vært til salgs i drøyt en måned. Nå er det klart at Viejega AS blir eieren av bygget, etter at de har fått akseptert bud på barnehagebygget.

    – Vi er fornøyd med å ha sikret eierskapet til bygget for videreføring av vårt tilbud som lulesamisk barnehage. Det gir forutsigbarhet fremover for planlegging og gjennomføring av det daglige språkarbeidet, sier styreleder Jørgen Kintel til NordSalten avis.

    Kintel ønsker ikke å uttale seg om kjøpesum til avisa, men sier at alt er lånefinansiert.

    Bygget ble ferdigbygd og tatt i bruk oktober 2020, og har vært eid av Husbanken etter at barnehagen Vuonak mánájåroj i stiftelsen Árran ble konkurs i juni 2022.

    Viejega AS ble etablert av foreldregruppa i barnehagen, og har drevet barnehage i samme bygg siden oktober 2022.

    Det var NordMegler AS som bisto Husbanken i forbindelse med salget av eiendommen på Hamnes på Drag.

    Styret i den lulesamiske barnehagen har tidligere uttalt at når de startet opp, var de full av ideer og at det er masse ting de har lyst til å komme i gang med. Med usikkerheten om eiendomsforholdene avklart er det grunn til å tro at styret nå kan konsentrere seg mer om faglig utvikling av barnehagen, skriver NordSalten avis.

    Lulesamisk barnehage Viejega
    Foto: Elena Junie Paulsen / NRK