Hopp til innhold

Vil øke mattegleden blant barn

To av ti 15-åringer i Norge ligger under det grunnleggende nivået i matematikk. Det vil ungdomsbedriften Max fra Sandnes gjøre noe med, og de satser på regning fra tidlig alder.

Bogafjell naturbarnehage

Barna i Bogafjell naturbarnehage har vært med å teste spillet flere ganger underveis i produksjonsprosessen.

Foto: Marte Hoel Romskaug / NRK

– Max klarte å ta salto for første gang i dag så du kan klappe fem ganger for Max, leser Anita Stangeland for de fire barna i Bogafjell Naturbarnehage i Sandnes.

På bordet ligger et brettspill, men det er ikke et hvilket som helst brettspill. Femåringene Fie Ommundsen Sandvold, Daniel Holmen, Otilie Hjelmtveit og Leander Borsheim spiller et mattespill. Det er laget av ungdomsbedriften Max ved Akademiet videregående skole i Sandnes.

Brettspillet

Ungdomsbedriften har fått hjelp av mattelærere fra både barneskoler og barnehager til å lage spørsmålene.

Foto: Marte Hoel Romskaug / NRK

– Spillet går ut på at alle barna starter på hver sin "Max", så triller de en terning og kan bevege seg på brettet. De skal samle figurer som er nøkler for å komme inn og bli dagens Max-helt. Nøklene samles ved å svare på forskjellige oppgaver og kategorier som form, aktivitet og telling, sier nestleder i Max UB Asbjørn Fiksdal Kallestad.

Matteglede i tidlig alder

Sandnes ble i 2015 utnevnt til en realfagskommune, der målet blant annet er å oppnå bedre resultater i matematikk og naturfag. To av ti 15-åringer i Norge ligger under det grunnleggende nivået i matematikk, viser en ny undersøkelse gjennomført av organisasjon for økonomisk samarbeid og utvikling(OECD).

- Spillet vårt kan hjelpe til med dette ved at barna lærer matematikk fra en tidlig alder. I tillegg tar det for seg det mest grunnleggende som er telling, form og aktivitet og det gjør matte gøy, sier Kallestad.

Bedriften ser på at barna spiller

Guttene forteller at det er veldig gøy å se at barna koser seg med spillet etter at de har jobbet fem måneder med å lage det.

Foto: Marte Hoel Romskaug / NRK

«Gjennom å stimulere matematikkinteresse blant barnehagebarn er de med på å bygge opp fremtidens velferd og evne i Norge», sier selveste Erna Solberg i reklamefilmen til Max UB.

Populært blant barna

Fysisk oppgave

I en av oppgavene måtte Otilie stå på ett ben og telle til sju.

Foto: Marte Hoel Romskaug / NRK

Det er tydelig at de fire barna synes det er gøy med mattespill. De sitter helt stille rundt bordet og følger nøye med når Stangeland leser opp spørsmålene.

– Det er så kjekt at jeg nesten ikke klarer å sette ord på det, sier Daniel Holmen(5).

Stangeland jobber i barnehagen og hun ser en tydelig interesse for spillet blant barna.

– Jeg synes det er kjekt, og barna lærer jo veldig mye av det. Jeg tror at spillet kan gjøre at barn blir bedre i matematikk, sier Stangeland.

Veien videre

Klappe for Max

Fie måtte klappe fem ganger for Max, noe hun klarte med glans.

Foto: Marte Hoel Romskaug / NRK

Spillet er nå i salg gjennom deres egen nettside, og de har fått inn mange bestillinger både fra barnehager og privatpersoner. Ungdomsbedriften fikk hele seks priser på entreprenørskapdagen i Rogaland, inkludert Shells innovasjonspris for mest innovative produkt i Rogaland. Innovasjonsprisen ga dem en direkte billett til Norgesmesterskapet i april.

– Det hadde vært veldig stort å vinne der også, så det har vi et håp om, sier Hetland.