– Vi har utviklet et brettspill for barn i alderen 4–7 år som handler om matematikk. Spillerne skal gjøre fysiske oppgaver som for eksempel å hoppe og å stille seg i ulike vinkler, sier Terje Hetland, daglig leder i ungdomsbedriften Max.
Målet med spillet er å skape en holdningsendring til matte i en tidlig alder. Da ungdomsbedriften skulle lage reklamefilmen for spillet valgte de å satse høyt. De sendte en mail til selveste statsministeren, og fikk positivt svar.
«Norge er i en omstillingsprosess. Vi trenger flere som kan teknologi, som skjønner matematikk, og som kan løfte bedrifter fremover. Ungdomsbedriften Max er en bedrift som bidrar til å løfte Norge fremover», sier Erna Solberg i reklamefilmen.
Bort fra teknologien
I dagens teknologiske samfunn kommer det stadig nye apper og nyvinninger. Ungdomsbedriften Max på Akademiet videregående skole i Sandnes har valgt å gå helt bort fra dette.
– Det har blitt en digital detox i samfunnet, der flere prøver å gå bort fra nettbrett og mobiler. Dette ønsket vi å bygge videre på. Ungene skal selvfølgelig få lov til å være på nettbrett, men det er bare sunt å gå litt bort fra teknologien også. Derfor bruker vi brettspill som plattform, sier Hetland.
Visjonen til ungdomsbedriften er å hjelpe barn med matematikk på en morsom måte.
– Hele prosessen er veldig lærerik, og vi ønsker å skape en endring i samfunnet, sier nestleder Asbjørn Fiksdal Kallestad.
Prototyp på vei
Fremover skal bedriften jobbe med å lage en egen nettside til produktet. I tillegg driver de med forberedelser til entreprenørskapsdagen for alle ungdomsbedrifter i Rogaland 2. mars.
– Målet for den dagen er å ha en kjekk dag, og at folk blir kjent med oss som bedrift, sier Hetland.
Denne uken får bedriften prototypen til spillet, som de har fått produsert i Kristiansand. Selve produktet håper de på å ha ute i midten av februar.