NRK Meny
Normal

Hylles av statsministeren for mattespill

Ungdomsbedriften Max fra Sandnes vil lære barn matematikk med hjelp av brettspill. De går for «digital detox», og har fått med seg Erna Solberg i reklamefilmen sin.

Max UB

Tre av fem medlemmer i Max UB, fra venstre daglig leder Terje Hetland, økonomisjef Silje Dahle og nestleder Asbjørn Fiksdal Kallestad.

Foto: Marte Hoel Romskaug / NRK

– Vi har utviklet et brettspill for barn i alderen 4–7 år som handler om matematikk. Spillerne skal gjøre fysiske oppgaver som for eksempel å hoppe og å stille seg i ulike vinkler, sier Terje Hetland, daglig leder i ungdomsbedriften Max.

Målet med spillet er å skape en holdningsendring til matte i en tidlig alder. Da ungdomsbedriften skulle lage reklamefilmen for spillet valgte de å satse høyt. De sendte en mail til selveste statsministeren, og fikk positivt svar.

«Norge er i en omstillingsprosess. Vi trenger flere som kan teknologi, som skjønner matematikk, og som kan løfte bedrifter fremover. Ungdomsbedriften Max er en bedrift som bidrar til å løfte Norge fremover», sier Erna Solberg i reklamefilmen.

Bort fra teknologien

I dagens teknologiske samfunn kommer det stadig nye apper og nyvinninger. Ungdomsbedriften Max på Akademiet videregående skole i Sandnes har valgt å gå helt bort fra dette.

– Det har blitt en digital detox i samfunnet, der flere prøver å gå bort fra nettbrett og mobiler. Dette ønsket vi å bygge videre på. Ungene skal selvfølgelig få lov til å være på nettbrett, men det er bare sunt å gå litt bort fra teknologien også. Derfor bruker vi brettspill som plattform, sier Hetland.

Visjonen til ungdomsbedriften er å hjelpe barn med matematikk på en morsom måte.

– Hele prosessen er veldig lærerik, og vi ønsker å skape en endring i samfunnet, sier nestleder Asbjørn Fiksdal Kallestad.

Viser fram nettsiden

Asbjørn Fiksdal Kallestad jobber med nettsiden til bedriften. Den skal lanseres i løpet av januar.

Foto: Marte Hoel Romskaug / NRK

Prototyp på vei

Fremover skal bedriften jobbe med å lage en egen nettside til produktet. I tillegg driver de med forberedelser til entreprenørskapsdagen for alle ungdomsbedrifter i Rogaland 2. mars.

– Målet for den dagen er å ha en kjekk dag, og at folk blir kjent med oss som bedrift, sier Hetland.

Denne uken får bedriften prototypen til spillet, som de har fått produsert i Kristiansand. Selve produktet håper de på å ha ute i midten av februar.