Hylles av statsministeren for mattespill

Ungdomsbedriften Max fra Sandnes vil lære barn matematikk med hjelp av brettspill. De går for «digital detox», og har fått med seg Erna Solberg i reklamefilmen sin.

Max UB

Tre av fem medlemmer i Max UB, fra venstre daglig leder Terje Hetland, økonomisjef Silje Dahle og nestleder Asbjørn Fiksdal Kallestad.

Foto: Marte Hoel Romskaug / NRK

– Vi har utviklet et brettspill for barn i alderen 4–7 år som handler om matematikk. Spillerne skal gjøre fysiske oppgaver som for eksempel å hoppe og å stille seg i ulike vinkler, sier Terje Hetland, daglig leder i ungdomsbedriften Max.

Målet med spillet er å skape en holdningsendring til matte i en tidlig alder. Da ungdomsbedriften skulle lage reklamefilmen for spillet valgte de å satse høyt. De sendte en mail til selveste statsministeren, og fikk positivt svar.

«Norge er i en omstillingsprosess. Vi trenger flere som kan teknologi, som skjønner matematikk, og som kan løfte bedrifter fremover. Ungdomsbedriften Max er en bedrift som bidrar til å løfte Norge fremover», sier Erna Solberg i reklamefilmen.

Bort fra teknologien

I dagens teknologiske samfunn kommer det stadig nye apper og nyvinninger. Ungdomsbedriften Max på Akademiet videregående skole i Sandnes har valgt å gå helt bort fra dette.

– Det har blitt en digital detox i samfunnet, der flere prøver å gå bort fra nettbrett og mobiler. Dette ønsket vi å bygge videre på. Ungene skal selvfølgelig få lov til å være på nettbrett, men det er bare sunt å gå litt bort fra teknologien også. Derfor bruker vi brettspill som plattform, sier Hetland.

Visjonen til ungdomsbedriften er å hjelpe barn med matematikk på en morsom måte.

– Hele prosessen er veldig lærerik, og vi ønsker å skape en endring i samfunnet, sier nestleder Asbjørn Fiksdal Kallestad.

Viser fram nettsiden

Asbjørn Fiksdal Kallestad jobber med nettsiden til bedriften. Den skal lanseres i løpet av januar.

Foto: Marte Hoel Romskaug / NRK

Prototyp på vei

Fremover skal bedriften jobbe med å lage en egen nettside til produktet. I tillegg driver de med forberedelser til entreprenørskapsdagen for alle ungdomsbedrifter i Rogaland 2. mars.

– Målet for den dagen er å ha en kjekk dag, og at folk blir kjent med oss som bedrift, sier Hetland.

Denne uken får bedriften prototypen til spillet, som de har fått produsert i Kristiansand. Selve produktet håper de på å ha ute i midten av februar.