Hopp til innhold

Disse barna lærer matematikk i barnehagen

En professor med fortid som sirkuskunstner står bak mattebølgen i Leksvik.

Matematikk i barnehage

I Leksvik satses det på matematikk allerede i barnehagen.

Foto: Lars Erik Skjærseth/NRK

Leksvik er en nasjonal satsingskommune for realfag og det får konsekvenser. Politikerne stiller seg bak et forpliktende samarbeid mellom barnehager, grunnskoler og videregående skole.

Lokale arbeidsplasser

– Det er nødvendig for å sikre lokale arbeidsplasser og næringsliv, sier daglig leder PTM Industrier, Kjetil Myran.

I Leksvik tar de rett og slett bølgen for matematikk. Inne på senteret Matematikkbølgen er leken i gang, styrt av en matematikkprofessor med fortid som sirkuskunster.

– Barna elsker matematikk, og her foregår det på barnas egne premisser. Det skjer med lek, undring og utforskning, sier, Mike Naylor, professor i matematikk.

Satser på næringslivet

Senteret er kjernen i ambisjonen om at matematikkens finurlige lekenhet skal åpenbares og slå rot her.

– Ja, det trenger vi virkelig. Vi vet at 42 prosent av norske elever som går ut grunnskolen har en eller to i matematikk. Sånn kan vi ikke fortsette. Leksvik kommune er jo en av de sentrale i Norge når det gjelder satsing på næringsliv, sier Jahn K. Winge som er varaordfører i Leksvik.

  • HØR RADIOSAKEN:

Kjetil Myran er daglig leder i selskapet PTM Industrier og er enig med varaordføreren i kommunen.

– Dette er nødvendig for å heve nivået i matematikk. For dette er jo folk som senere skal jobbe for oss i industrien, Vi ser også at våre utenlandske arbeidere er bedre i matematikk enn de lokale som gått på skole i Leksvik eller andre skoler i nærområdet, sier han til NRK.

Bruker leker

Det er ikke tvil om at aktørene har stor tro på et formelt samarbeid fra barnehage til skole er veien å gå. Det støttes også av niendeklassingen Vanja Marie Søraas.

– Her bruker vi leker, og ikke bare matteboka. For den kan bli vel avansert og kjedelig noen ganger, innrømmer hun.

Realfag i Leksvik

Elevene benytter seg av leker for å lære mer om matematikk.

Foto: Lars Erik Skjærseth/NRK