Både eksamenskarakteren og standpunktkarakteren i matte har sunket. Det viser tall Utdanningsdirektoratet offentliggjør i torsdag.
– Vi har et realfagsproblem, innrømmer kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) overfor NRK.
Andelen elever som går ut av ungdomsskolen med karakteren 1 eller 2 i standpunkt i matematikk har økt fra 22,7 prosent i 2014 til hele 25 prosent i 2015.
- Les også: Oppfordring fra næringslivstopper: Søk ingeniør- og realfag
- Les også: Vil ha sommerskole for svake realfagselever
– Ikke til å leve med
– Faren for at flere elever faller fra er stor. Vi risikerer å ikke få rekruttert folk inn i viktige yrker i framtida. Resultatene betyr ikke minst at veldig mange går ut av skolen uten å ha fått med seg grunnleggende ferdigheter, sier Isaksen.
Også eksamenskarakterene i matematikk er dårligere enn før. 42 prosent av tiendeklassingene som kom opp i skriftlig eksamen i matematikk i år fikk karakteren 1 eller 2. Skoleåret 2010–11 var andelen elever som fikk de to laveste karakterene 33 prosent.
Andelen som fikk karakteren 1 på skriftlig eksamen i matematikk i 2015 var 14,5 prosent. I skoleåret 2010-11 var denne andelen 8,9 prosent.
– Det kan vi ikke leve med, sier kunnskapsministeren.
Han forklarer at regjeringens mål er å klare å snu trenden med en ny strategi, kalt «Tett på realfag». Mer utdanning til lærerne og mer press på kommunene er oppskriften.
– I løpet av fire års tid burde vi i alle fall se resultater, sier Isaksen.
– Må leke seg med matte
Forsker, forfatter og foreleser ved Universitetet i Oslo, Roger Antonsen, tror foreldre kan gjøre mye for å hjelpe barna sine med mattekunnskapene.
– Man må leke seg og kose seg og undre seg med faget. Hvis man skal lære seg å spille gitar, vil man ikke gjøre det på bare én måte. Man må stille spørsmål ved flere ting: Hva er uendelighet? Hva er det største tallet? Finnes det et minste tall? Man må se på fenomenet på mange måter, sier Antonsen.
Han mener den manglende matteinteressen og de dårlige ferdighetene skyldes et kulturelt problem, og sier dette er noe som må endres langsomt.
– Jeg tror ikke det er noen enkel løsning på det. Jeg tror man må gjøre litt av alt for å oppnå dette, og komme i balanse, sier Antonsen, legger til at elevene ikke kommer unna god, gammeldags pugging.
I tillegg mener mattelæreren det kan være en fordel å kombinere dataprogrammering med matematikkfaget.
– Jeg tror man skal blande inn programmeringen og koding i matematikken. Det er et annet perspektiv på matte, som gjør at man blir flinkere til det. Dette er også noe foreldrene kan gjøre sammen med barna sine.
Utdanningsdirektoratet har torsdag lagt ut standpunktkarakterer og eksamenskarakterer i grunnskolen her.