Hopp til innhold

Vil gi «Ekspressen» vingene tilbake

Den gamle hydrofoilen Ekspressen er tilbake i Stavanger. Håpet er å få den raskeste hurtigbåten som har trafikkert Ryfylke tilbake til sin prakt fra 60-tallet.

Den gamle hydrofoilen «Ekspressen» er tilbake i Stavanger. Håpet er å få den raskeste hurtigbåten som har trafikkert Ryfylke tilbake til sin prakt fra 60-tallet.

Se når Ekspressen ankommer Stavanger igjen.

I flere år fraktet hydrofoilen Ekspressen folk mellom Stavanger og Sauda i ekspressfart. Nå er båten tilbake i Stavanger.

– Det er en nostalgisk følelse å få den hjem, sier Ingvald Løyning, konsernsjef i Det Stavangerske Dampskibsselskab (DSD).

 Inge Løyning, konsernsjef i Det Stavangerske Damskipselskap (DSD).

Ingvald Løyning, konsernsjef i Det Stavangerske Dampskibsselskab, håper å se «Ekspressen» fly igjen.

Foto: Gunnar Morsund

Raskere enn dagens hurtigbåter

Hydrofoilene revolusjonerte passasjertrafikken fra 1961, og bandt sammen fylket på en helt ny måte. Med godt over 1000 hestekrefter suste de gjennom fjordene i nesten 40 knop, noe som er langt raskere enn dagens hurtigbåter.

Det som gjorde hydrofoilbåtene så raske var påmonterte vinger som løftet båten over vannet på samme måte som vinger løfter fly i luften.

Utvendig er Ekspressen helt original, men de karakteristiske vingene er borte.

– Jeg hadde forventet skroget ville se verre ut og vi har et håp om å få den på vingene igjen, sier Løyning.

– Det blir sagt at dette er den siste som er flytende i Norge. Vi har nå en mulighet her i regionen til å få den på vingene igjen og å lage kulturhistorie.

Ekspressen

På innsiden av båten er det lite som minner om storhetstiden på 60-tallet og det gjenstår fremdeles mye arbeid.

Foto: Gunnar Morsund

– Revolusjon for reisende

Etter at Ekspressen ble tatt ut av drift, har den hatt flere eiere rundt om i landet. At den nå er tilbake i Stavanger startet som en idé på Museum Stavanger.

– Jeg husker selv da jeg var liten og reiste fra Sandeid til Stavanger med Ekspressen. Det var jo fantastisk, sier Bitten Bakke, avdeling for sjøfart og industri ved Museum Stavanger.

– Vi snakket om hvordan ting endrer seg. Nå kommer veien, og hurtigbåtene mellom bygder og byer tas mindre og mindre i bruk.

I sin tid var også hydrofoilen med på å endre hvordan folk reiste, ifølge Bakke.

– En kunne reise til Bergen på tre timer og reise frem og tilbake på samme dag, mens en tidligere måtte bruke natten til reising.

Kan fly igjen

Egil Nylund, tidligere DSD-direktør

Det er bare penger som avgjør om Ekspressen kan sjøsettes igjen, ifølge Egil Nylund, tidligere DSD-direktør.

Foto: Gunnar Morsund

Drømmen er å få Ekspressen til å fly igjen slik den gjorde i sin storhetstid på 60-tallet, men det vil nok koste mye penger.

– Om den noen gang kommer til å gå, eller bare skal være på utstilling, er det andre som bestemmer. Men begge deler er mulig, det er bare noen kroner imellom, sier Egil Nylund, tidligere DSD-direktør.

Rogaland fylkeskommune har til nå gitt 50.000 kroner, men utelukker ikke at det kan bli mer.

– Riksantikvaren har signalisert at det kan komme mer penger som kan brukes til for eksempel restaurering, sier Anja Endresen, leder i Regional og kulturutvalget i Rogaland fylkeskommune.