Ville hedre Kleppa med tunnel – men politikerne sa nei

Venstre og Senterpartiet ville hedre den tidligere samferdselsministeren fra Rogaland med å kalle en undersjøisk tunnel for «Kleppatunnelen». KrF trodde det var en spøk, mens hovedpersonen selv sier hun «smilte godt».

Magnhild Meltveit Kleppa (t.v.) og Marit Arnstad

Å godkjenne veiforbindelsen mellom Stavanger og Ryfylke, som også kalles Ryfast, var noe av det siste Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) gjorde som samferdselsminister før hun overlot stafettpinnen til Marit Arnstad.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / NTB scanpix

Da politikerne i Rogaland tirsdag skulle avgjøre hva tunnelene i den kommende veiforbindelsen mellom Stavanger-området og Ryfylke skulle hete, ble det debatt i fylkesutvalget.

– Jeg smilte godt for meg selv, sier Magnhild Meltveit Kleppa om forslaget.

Eiganestunnelen og Hundvågtunnelen i Stavanger var de skjønt enige om, men da de kom til den undersjøiske tunnelen mellom Stavanger og Strand kommune, ble det tilløp til latter.

Gro Skartveit

Gro Skartveit.

Foto: NRK (arkivfoto)
Ellen Solheim

Ellen Solheim.

Foto: Bitmap/Markus / KrF

Venstre og Senterpartiet ville nemlig kalle tunnelen for «Kleppatunnelen».

Verdens lengste undersjøiske veitunnel

– Magnhild Meltveit Kleppa har gjort en god jobb som samferdselsminister. Da tenker jeg ikke bare på denne tunnelen, men arbeidet hun ellers har gjort. Det har vist igjen, begrunner Gro Skartveit (V).

Å godkjenne veiforbindelsen, som også kalles Ryfast, var noe av det siste Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) gjorde som samferdselsminister før hun overlot stafettpinnen til Marit Arnstad.

Å kalle opp det som blir verdens lengste undersjøiske veitunnel etter ministeren som fikk den vedtatt, lignet en vits, mener KrF.

– Det ble latter

Ingen andre partier stemte for Venstre og Senterpartiets forslag.

– Jeg trodde først det var en god spøk. Jeg synes det er viktig at navnet denne tunnelen får, peker på stedene den knytter skammen. Ryfylke med Stavanger, og omvendt. Derfor lander vi på Ryfylketunnelen, sier Ellen Solheim (KrF).

– Det ble latter fordi det kanskje ikke ble tatt helt alvorlig. Bakgrunnen er kanskje at dette skal finansieres med bompenger, vektlegger Solheim.

Magnhild Meltveit Kleppa

Magnhild Meltveit Kleppa.

Foto: Audun Braastad / NTB/Scanpix

– Akkurat å kalle en tunnel Kleppa ...

– Det er flott at det blir debatt, men jeg synes de landet på et godt resultat, sier Kleppa til NRK

– Skulle du ikke ønske at det ble «Kleppatunnelen»?

– Jeg er takknemlig for at folk er fornøyde med at Ryfast nå har passert Stortinget med flertall. Men akkurat å kalle en tunnel for Kleppa ... Jeg mener nok at tunneler skal fortelle folk hvor de kommer hen, sier den tidligere samferdselsministeren.

– Det er strålende at navnet blir Ryfylketunnelen, legger hun til.

– Ærer folk etter de dør

KrF-Solheim viser også til at det kommer til å komme andre viktige tunneler i fylket, og mener at ikke alle kan kalles opp etter noen.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Ryfast

Den lengste Ryfast-tunellen gjør det mulig å kjøre fra Hundvåg i Stavanger til Solbakk i Strand i Ryfylke.

Foto: Grafikk: NRK

Skartveit mente ikke forslaget som noen vits.

– Hun har vært en god representant for Rogaland. Vi er litt for lite flinke til å ære folk mens de er li live, vi skal gjøre det etter de er døde, sier hun.

Flere nyheter fra Rogaland