– Med regler for hva som gjelder i Norge eller i den lokale havna, må rederiene forholde seg til det. Kanskje mister vi noen på veien, men på sikt vil alle tjene på at vi kan stå inne for det vi leverer, sier reiselivsdirektør i Stavanger, Elisabeth Saupstad.
Hun er en av flere innen reiselivet som er frustrert over manglende lokalkunnskap hos enkelte leverandører av guidetjenester.
Antall cruiseturister øker kraftig, og med det skjerpes konkurransen om å få busse disse rundt til de lokale severdighetene.
Mangler lokalkunnskap
Tidligere var lokalt baserte selskaper stort sett aleine om disse oppdragene, men nå inngår rederiene også avtaler med leverandører uten lokal tilknytning.
I sommer har historiene vært mange om guider som forteller at nordmenn spiser pizza på julaften eller at domkirken i Stavanger er en stavkirke.
Torsdag tok Cecilie Bjelland (Ap) saken opp i Stavanger formannskap. Hun mener Stavanger havn må kunne stille krav til rederiene om at de bare inngår avtaler om guider med skikkelig opplæring.
- LES OGSÅ:
– Nasjonale prosesser tar jo tid, så kan vi få til noe lokalt er det fint, sier Elisabeth Saupstad.
Bare begynnelsen
Hun tror vi bare ser begynnelsen på en utvikling.
– Med dagens økning i turismen, vil det sikkert komme flere aktører som ønsker å ta del i den verdiskapningen som skjer.
– Ett stort cruiseskip kan fort generere åtte til ti turistbusser som skal ut på turer som tar to til tre timer. Det sier noe om markedet for guider, sier også leder i Norges Guideforbund, Kristian Bredby.
I dag er det guideforbundet som står for opplæring og sertifisering av guider gjennom de lokale guideforeningene. Men ingen er pliktig til å bruke disse.
Kanskje hjelp fra EU
Om det er juridisk mulig å binde for eksempel utenlandske rederier til bare å bruke sertifiserte guider, vet hverken Bredby eller Elisabeth Saupstad, selv om de ønsker det.
– Det finnes et EU-rundskriv som tar for seg hvordan man skal forholde seg for å sikre kvaliteten på tjenester, deriblant guidetjenester. Det går an å lage noen kjøreregler rundt dette med dette rundskrivet i bakhånd, sier likevel Bredby.
Tar kontakt med nykomlingene
På kort sikt mener han de som formidler guideoppdrag, har en nøkkelrolle i å påse at guidene har skikkelig kvalitet.
Reiselivsdirektør Elisabeth Saupstad sier Region Stavanger nå vil ta kontakt med de nye aktørene på guidemarkedet.
– Vi vil gi dem de tilbakemeldingene vi har fått fra markedet, og målet må være å få også dem til å ta del i den sertifiseringsordningen og opplæringen som lokale guidefirma har i dag.