Hopp til innhold

Vil stoppe dårlige guider - men vet ikke hvordan

Flere aktører innen reiselivet mener offentlige krav til guider må til for å sikre Norges omdømme som turistmål. Det kan vise seg å være en juridisk nøtt.

Inne på en buss hvor folk tar bilder av guiden som holder opp plakater

Økt konkurranse om guideoppdrag, har ført til nye aktører på markedet. De har iblant skremmende dårlig lokalkunnskap, mener flere innen reiselivet. Illustrasjonsfoto.

Foto: Cathrine Elnan/NRK

– Med regler for hva som gjelder i Norge eller i den lokale havna, må rederiene forholde seg til det. Kanskje mister vi noen på veien, men på sikt vil alle tjene på at vi kan stå inne for det vi leverer, sier reiselivsdirektør i Stavanger, Elisabeth Saupstad.

Elisabeth Saupstad

– Det er uheldig når produktet vi leverer i enkelte tilfeller er såpass graverende som det er nå, sier reiselivsdirektør Elisabeth Saupstad.

Foto: Kaj Hjertenes / NRK

Hun er en av flere innen reiselivet som er frustrert over manglende lokalkunnskap hos enkelte leverandører av guidetjenester.

Antall cruiseturister øker kraftig, og med det skjerpes konkurransen om å få busse disse rundt til de lokale severdighetene.

Mangler lokalkunnskap

Tidligere var lokalt baserte selskaper stort sett aleine om disse oppdragene, men nå inngår rederiene også avtaler med leverandører uten lokal tilknytning.

I sommer har historiene vært mange om guider som forteller at nordmenn spiser pizza på julaften eller at domkirken i Stavanger er en stavkirke.

Den ene mer hårreisende historien etter den andre kommer for dagen, og det er ikke reiselivet i Norge på noen måte tjent med. Hvis det sprer seg et dårlig rykte, ødelegger det for den fine utviklinga vi ellers har.

Kristian Bredby, leder Norges guideforbund

Torsdag tok Cecilie Bjelland (Ap) saken opp i Stavanger formannskap. Hun mener Stavanger havn må kunne stille krav til rederiene om at de bare inngår avtaler om guider med skikkelig opplæring.

– Nasjonale prosesser tar jo tid, så kan vi få til noe lokalt er det fint, sier Elisabeth Saupstad.

Bare begynnelsen

Hun tror vi bare ser begynnelsen på en utvikling.

– Med dagens økning i turismen, vil det sikkert komme flere aktører som ønsker å ta del i den verdiskapningen som skjer.

– Ett stort cruiseskip kan fort generere åtte til ti turistbusser som skal ut på turer som tar to til tre timer. Det sier noe om markedet for guider, sier også leder i Norges Guideforbund, Kristian Bredby.

Cruiseskip i Stavanger

Tre cruiseskip på en gang i Stavanger er ikke lenger noe sjeldent syn. Når ett stort skip gir oppdrag til åtte til ti turistbusser, sier det noe om størrelsen på det markedet som i dag er uregulert.

I dag er det guideforbundet som står for opplæring og sertifisering av guider gjennom de lokale guideforeningene. Men ingen er pliktig til å bruke disse.

Kanskje hjelp fra EU

Om det er juridisk mulig å binde for eksempel utenlandske rederier til bare å bruke sertifiserte guider, vet hverken Bredby eller Elisabeth Saupstad, selv om de ønsker det.

Kristian Bredby

– Guidene er ofte Norges ansikt utad, sier leder i Norges guideforbund Kristian Bredby,

Foto: Privat

– Det finnes et EU-rundskriv som tar for seg hvordan man skal forholde seg for å sikre kvaliteten på tjenester, deriblant guidetjenester. Det går an å lage noen kjøreregler rundt dette med dette rundskrivet i bakhånd, sier likevel Bredby.

Tar kontakt med nykomlingene

På kort sikt mener han de som formidler guideoppdrag, har en nøkkelrolle i å påse at guidene har skikkelig kvalitet.

Reiselivsdirektør Elisabeth Saupstad sier Region Stavanger nå vil ta kontakt med de nye aktørene på guidemarkedet.

– Vi vil gi dem de tilbakemeldingene vi har fått fra markedet, og målet må være å få også dem til å ta del i den sertifiseringsordningen og opplæringen som lokale guidefirma har i dag.