– Nordre avkjøring til Forus er på grensen. Hvis de kjører fort, kan de muligens rekke det, sier drosjesjåfør Nick Tvedt.
Han spekulerer i hvor langt en taxi kan komme seg fra Stavanger lufthavn Sola og tilbake innen tolv minutter. Klarer drosjesjåførene dette, trenger de nemlig ikke å stille seg bakerst i køen når de ankommer flyplassen igjen.
– Det er en stor trøst spesielt på kveldene når vi står over to timer i kø, men vi har noen råtasser i næringen – det kommer man ikke unna, sier Tvedt.
Etter at den nye regelen ble innført i sommer, har drosjeselskapene og Avinor fått tilbakemeldinger fra kunder som har opplevd råkjøring, og at de nærmest har blitt kastet ut av drosjen ved ankomst.
Har fått flere klager fra opprørte kunder
Intensjonen med den nye køordningen, som gir sjåførene køplassen sin tilbake hvis de er tilbake innen tolv minutter, var å oppmuntre drosjesjåfører til å ta kortere turer fra flyplassen.
– Det var veldig mange passasjerer som ikke fikk taxi til de nærmeste hotellene fordi sjåførene syntes det var for kort å kjøre, sier Elisabeth Strømstad, kommersiell sjef ved Stavanger lufthavn Sola.
For mange sjåfører var det nemlig ikke verdt det å ta de korte turene. Da mistet de bare plassen sin i den lange køen.
– Vi er godt kjent med klagene og at sjåførene har utnyttet denne ordningen og tatt rundturer via Forus. Noen passasjerer føler seg ikke trygge, og det er ugreit at de ikke har gode drosjeopplevelser, sier Strømstad.
Setter ned grensen til ti minutter
Nedgangen i oljenæringen og færre flyvninger til og fra Stavanger lufthavn Sola fører til unormalt lange køer av drosjer på flyplassen. Derfor ønsker Norges Taxiforbund avdeling Rogaland å ha en køordning.
Likevel sier leder Solveig Nærland at de fra mandag av vil gjøre endringer på grunn av de uheldige utslagene den nye ordningen har hatt så langt.
– Noen sjåfører har kjørt litt for fort for å rekke tilbake innen tolv minutter, og derfor velger vi nå, i samarbeid med Avinor, å sette ned til ti minutter, sier Nærland.
– Men er det ikke fare for at de kjører enda fortere da?
– Vi ønsker ikke at noen skal kjøre for fort, og vi får vurdere fortløpende hva vi skal gjøre videre dersom det blir tilfellet.
- Les også:
- Les også: