NRK Meny
Normal

Tøff kamp om taxikunder, sjåførene trekker til byene

Taxiselskapene i Stavanger og Egersund klager over konkurransen utenfra. Fylkeskommunen lover å se på saken.

Kamp om taxikundene

Økonomiske nedgangstider fører til færre taxikunder. Det får mange taxisjåfører til å trekke inn til byene.

Foto: Øystein Ellingsen

– Løyvene er gitt med retningslinjer om at taxiene skal være på stasjoneringsstedet. Vi ser jo at det ikke blir gjort. De er jo i Egersund hele tiden.

Rolf Mæhle er daglig leder og styreleder i Egersund taxi. Han liker ikke at taxiselskaper fra nabokommunene kjører i Egersund.

Rolf Mæhle

Rolf Mæhle er daglig leder og styreleder i Egersund taxi. Han liker ikke at taxiselskaper fra nabokommunene kjører i Egersund.

Foto: Øystein Ellingsen

Styret i Egersund taxi har skrevet brev til samferdselsutvalget i Rogaland fylkeskommune der de ber om klarhet i løyvereglene, og at løyver som ikke blir overholdt blir inndratt.

Lover å se på saken

– Vi vil ha et konkret svar, ja eller nei til sånn som de bruker løyvene, sier Mæhle. Egersund taxi frykter at arbeidsplasser går tapt dersom løyvereglene ikke blir strammet til.

Les også: Drosjenæringen sliter i oljebyen

Egersund taxi ga uttrykk for denne bekymringen allerede i 2011, men fikk ikke svar fra fylkeskommunen. Nå lover fylkesordfører Solveig Ege Tengesdal at samferdselsutvalget skal se på saken.

Solveig Ege Tengesdal

Fylkesordfører Solveig Ege Tengesdal lover å se på hvordan behovene kan dekkes best mulig både hos kundene og i taxinæringen.

Foto: Øystein Ellingsen

– Det er i hvert fall en sak som er mottatt hos fylkeskommunen, og som vi nå ser på hvordan vi kan løse på en bedre måte, sier Ege Tengesdal.

Overkapasitet i sentrum

Stavanger taxi har også tatt opp dette temaet med fylkeskommunen. De ønsker en klar regel som sier at selskapene må holde seg til sitt distrikt.

Les også: Avinor gir parkeringsselskap makt til å utestenge taxisjåfører

Les også: Strengere språkkrav til taxisjåfører

– Problemet er at når det er lite å gjøre, så trekker alle løyvene inn til byen.

Det sier Trond Ramsland som er styreleder i Stavanger Taxi.

Trond Ramsland

Trond Ramsland, som er styreleder i Stavanger Taxi, ønsker en klar regel som sier at taxiselskapene må holde seg til sitt distrikt.

Foto: Arild Eskeland / NRK

– Distriktene står omtrent uten biler, mens vi får en overkapasitet i byen. Ved å få innført de gamle løyvedistriktene igjen, vil alle bilene kjøre der de hører hjemme. Da er det et godt drosjetilbud overalt, og ikke overkapasitet i sentrum, sier Ramsland.

Les også: Politiet vil ha tydelig regelverk for Uber

– Forhold endrer seg jo. Det er jo en situasjon nå der det er kamp om kundene. Da vil dette spisse seg til, sier fylkesordføreren.

Ege Tengesdal mener politikerne må se på hvordan dette fungerer i praksis og sørge for at behovene dekkes best mulig både hos kundene og i taxinæringen.