Hopp til innhold

IT-ekspert peker på tre løsninger for gratis buss i Stavanger

Tenk enkelt og hent inn minst mulig informasjon, er rådet til Stavanger kommune. – Det skal ikke være masse styr for å kjøre buss, sier ekspert.

Stavangerinnbyggerne er glade for gratis kollektivtransport

Gratis kollektivtilbud i ett år har blitt godt mottatt av Stavangers innbyggere. Men for dem som skal løse den praktiske biten, er spørsmålene mange.

Foto: Øystein Otterdal / NRK

Mandag kom nyheten om at Stavanger vil bruke 200 millioner kroner på å gi innbyggerne gratis kollektivtilbud i ett år.

At flertallspartiene i oljehovedstaden vil prioritere en gedigen grønn satsing har blitt møtt med både stormende jubel og flengende kritikk.

Spørsmålene og utfordringene står i kø. Og særlig ett problem skiller seg ut.

– Det er hvordan vi praktisk og teknisk skal skille innbyggerne i Stavanger fra andre passasjerer. Vi ser nå på hvordan det er mulig å få til, men vi vet ikke om det er mulig innen tidsrammen, sier Leidulf Skjørestad, direktør for bymiljø og utbygging i Stavanger kommune.

Leidulf Skjørestad

Direktør i Stavanger kommune, Leidulf Skjørestad.

Foto: Kaj Hjertenes / NRK

Etter planen skal gratistilbudet begynne å gjelde allerede 1. juli. Nå jobber både kommunen, fylkeskommunen og kollektivselskapet Kolumbus med å finne gode løsninger.

Og de er ikke de eneste som synes gratistilbudet byr på utfordringer.

– Det var noe av det første jeg tenkte på da jeg hørte nyheten: Hvordan skal de løse dette rent praktisk, spør IT-ekspert Torgeir Waterhouse i selskapet Otte.

Les også Har vedtatt gratis kollektivtilbud – ingen aner hvordan det skal gå til

Kolumbus-buss i Stavanger sentrum

Må unngå flere feller

Waterhouse, som har jobbet med IT og IT-teknologi i mer enn 20 år, mener det er fullt mulig å finne gode, praktiske løsninger for ordningen.

Men det er også flere feller man kan gå i.

– Kommunen og Kolumbus må for all del ikke havne i en situasjon der de henter inn for mye data og informasjon. Kommunen har selvsagt mye informasjon om innbyggerne til andre formål, men i dette tilfellet er det viktig at man kun henter inn en bekreftelse på at folk faktisk bor i Stavanger, sier Waterhouse.

Mann med mørkegrått skjegg

Torgeir Waterhouse i Otte.

Foto: Hans Kristian Thorbjoernsen

IT-eksperten er også skeptisk til løsninger som betyr at passasjerene må dokumentere mer enn de trenger og logge seg på ulike plattformer helt unødig.

– Det skal ikke være masse styr for å kjøre buss. Da blir alle bare irriterte fordi det tar for lang tid. Datautvekslingen må holdes på et minimum.

Peker på tre løsninger

Ifølge Waterhouse finnes det tre løsninger på problemet:

  • Man lager en ekstra funksjon i billettappen til Kolumbus der man bekrefter at man bor i Stavanger. Dette kan man bruke bank-ID til. Når man har bekreftet, får man gratisbillett på appen.
  • Innbyggerne i Stavanger logger seg på «min side» hos kommunen og får en personlig rabattkode. Koden brukes i Kolumbus-appen for å hente ut en gratisbillett for ett år.
  • Man innfører ordningen uten noen form for kontroll. Dette ble gjort da Fredrikstad hadde prøveprosjekt med gratis buss i tre måneder i 2019 og 2020.

– De bør lete etter enkle løsninger som er basert på det systemet som allerede finnes, råder Waterhouse, som ikke har fått forelagt alle detaljer i forslaget, men kjenner saken gjennom media.

Les også Skeptisk til gratis kollektivtilbud: – Har forsvinnende lite effekt på bilbruken

Stavangerinnbyggerne er glade for gratis kollektivtransport

Ville heller brukt pengene på flere ruter

I Fredrikstad testet de ut gratis buss til innbyggerne i forbindelse med innføringen av en bomring. Målet var å vise folk et godt alternativ til bil og bompenger.

– Folk gikk på bussen som de ville, uten kontroll. Vi hadde kun automatisk telling som ga oss en oversikt over antall passasjerer, sier direktør Børre Johnsen i Østfold Kollektivtrafikk.

Han har liten tro på gratisordningen som et langvarig tiltak.

– All forskning viser at folk bryr seg mest om at tilbudet er godt. Gratis kollektivtilbud i ett år er et greit markedsføringsstunt, men det er ikke en varig løsning. Da ville jeg heller brukt pengene på å lage et bedre rutetilbud.

Gratisordningen i Fredrikstad inkluderte også passasjerer fra enkelte nabokommuner. Johnsen synes Stavanger skal vurdere det samme.

– Vi ville unngå et skille der noen fikk kjøre gratis og andre måtte betale. Også Nord-Jæren er et område der mange jobber i én kommune og bor i en annen, sier han.