Melder seg ut i protest mot skulptursalg

Den anerkjente kunstneren Natasja Askelund melder seg ut av Bildende Kunstneres Forening Rogaland. Grunnen er at foreningen støtter salget av skulpturen «Figure of landscape»

Natasja Askelund

– Kunst er kunst og vi må insistere på viktigheten av det. Ellers mister vi all vår troverdighet, mener Natasja Askelund.

Foto: Anett Johansen Espeland / NRK

– Det strir mot alt jeg står for, kjemper for og synes er viktig, skriver Stavanger-kunstneren Natasja Askelund i ett innlegg til media.

Hun sikter til Stavanger Kunstforenings avgjørelse om å selge skulpturen «Figure of landscape» av Barbara Hepworth.

– Kjøpet av Hepworth-skulpturen var i sin tid dristig og modig. Se for dere at Stavanger kommune skulle investere i et tilsvarende moderne kunstverk i dag. Hvordan hadde reaksjonene vært? Jeg vet ikke hvem det skulle være nå, men jeg tro vi snakker kjendiskunstner, Jeff Koons, Anish Kapoor, Richard Serra eller Damien Hirst. Eller kanskje Ai Weiwei eller Tracy Emin?, skriver hun videre.

– Ikke lenger min forening

Natasja Askelund har arbeidet som kunstner i over 20 år, og er en tydelig stemme i kunstmiljøet.

Nå melder hun seg ut av kunstnernes egen forening, Bildende Kunstneres Forening Rogaland, BKFR,

– Når BKFR støtter dette salget, og ikke kan samles om en uttalelse som fraråder Kunsthallen å selge dette viktige verket, er den ikke lenger min forening, skriver hun.

Steile fronter

Sjelden eller aldri har et kunstverk skapt så mye debatt i Stavanger.

Skulpturen «Figure of landscape» av Barbara Hepworth ble avduket i Stavanger i 1968, og er fortsatt Norges eneste offentlige skulptur av Hepworth. Nå skal den etter planen selges på auksjon hos Christie's i London 25. juni.

«Figure for landscape»

Skulpturen «Figure of landscape» mens den enda stod på plass utenfor Stavanger kunstforening.

Foto: Erik Waage / NRK

– Nødvendig å selge

Stavanger Kunstforening mener det er helt nødvendig å selge skulpturen nå. Kunstforeningen la i fjor om til å bli moderne kunsthall i gammelt hus. Det omstridte skulptursalget kan bety over 20 millioner kroner i kassa, til nye utstillinger og vedlikehold. Uten salget, ingen kunsthall, mener foreningen.

Blant dem som støtter avgjørelsen er Norsk Kuratorforening.

Stein Bjelland

Stein Bjelland er styremedlem i Kunsthall Stavanger.

Foto: Kaj Hjertenes / NRK

– Det er en beklagelig situasjon at et slikt salg er nødvendig, men Kunsthallen lider under de samme forholdene som flere norske institusjoner, og Kuratorforeningen håper saken skaper en større debatt rundt manglende midler til utstillingsdrift som Kunsthallen nå står ovenfor, heter det i en uttalelse fra foreningen, som mener Kunsthall Stavanger er en sentral kunstinstitusjon I Norge.

– Vi har dessuten fått over 200 underskrifter til støtte for kunsthallen og den vanskelige avgjørelsen som er tatt, fra tunge og svært seriøse og anerkjente aktører lokalt, nasjonalt og internasjonalt, sier styremedlem i Kunsthall Stavanger, Stein Bjelland.

Andre – både lokale og nasjonale kunstnere og kuntskjennere – har reagert svært kraftig. Blant dem er Natasja Askelund.

– Stavanger by fikk en skulptur vi har hatt stor glede av, som blir oppfattet som en del av vår identitet, som Breiavatnet, Alexander Kielland, Morten Abel, Gamle Stavanger og Tore Tang. Figure for Landscape er et av de få eksemplene vi har som viser at noen har tenkt tanker større enn cruiseskip, større enn busway, større enn oljemesså og Sørmarka Arena, mener hun.

– Mister troverdighet

Askelund mener at BKFR ved å støtte Kunsthall Stavangers beslutning om salg av Hepwoth-skulpturen mister alle sine argumenter om at kunst er viktig.

– Kunst er kunst og vi må insistere på viktigheten av det. Ellers mister vi all vår troverdighet. Hvordan kan vi argumentere for at det offentlige må investere i kunst i offentlig rom, hvis vi kan bytte det ut i en Kunsthall? Hvordan kan vi mene at kunst er viktig for samfunnet, at vi må få billige atelierer, stipender og støtte og samtidig si at kunsten egentlig bare kan omsettes i penger bare formålet er godt nok, spør hun.